NÖDINGE. Autism är ett begrepp vars gränser har flyttats fram.
Det är en funktionsnedsättning som är oerhört individuell.
Därför är erfarenhetsutbyte mellan lärare av stor vikt och nu sker det även över kommungränserna.
Förra måndagen träffades lärare och samordnare från Lilla Edet, Kungälv och Ale kommun i Nödinge för ett första erfarenhetsutbyte. Att det ska fortsätta råder det inga som helst tvivel om, men hur fick deltagarna själva vara med och utforma.
– Vi delade in dem i tvärgrupper med representanter från respektive kommun, där de har fått berätta om hur de arbetar med autistiska elever idag samt vad de önskar att kommande nätverksträffar ska innehålla, berättar initiativtagare Maj Eriksson-Rahm, samordnare för kompassverksamheten i Ale.
Att behovet av utbyte är stort mellan lärare i frågor som autism är inte konstigt. Funktionsnedsättningen i kommunikation/samspel är individuell och ser mycket olika ut. Arbetssätten skiljer sig också. Maj Eriksson-Rahm kände direkt att Ale har mycket att lära av vännerna från andra sidan älven.
– I Kungälv har man varit ute tidigt och under en längre period har det pågått en process som har omfattat all skolpersonal. I Ale hänvisas elever med autism till Nödinge och Älvängen, men nu säger skollagen att dessa elever ska kunna gå kvar på sin hemort. Det gör att vi måste bredda kompetensutvecklingen i Ale, säger Maj Eriksson-Rahm.
Även Lilla Edet känner att de stora kommunerna ligger före.
– Självklart har en kommun som Kungälv helt andra resurser än vad vi har, därför är det här erfarenhetsutbytet väldigt betydelsefullt för oss, säger Ulla Olofsson, samordnare för barn i behov av stöd i Lilla Edet.
Även kursdeltagarna betonade glädjen över att få prata av sig kring problem som delas av andra. Grundtanken och syftet med nätverksträffen var också självklar.
– Det här ska framför allt komma eleverna till gagn, underströk Maud Nilzén, specialpedagog med övergripande ansvar för stöd- och utvecklingsenheten i Kungälv.