ÄLVÄNGEN. Efter mycket om och men är det nu klart.
Netto i Älvängen rivs varpå en ny affärslokal byggs upp på nuvarande plats.
Lagom till första advent kommer den nya butiken att öppna.
Tankarna på en ny Nettobutik i Älvängen har funnits hos koncernledningen under flera år, men det är först nu som alla detaljer kring byggnationen är fastslagna.
– Det här beskedet har vi väntat på. Det som smärtar är att vi måste stänga under ett halvår och inte kan erbjuda våra trogna kunder en Nettobutik på orten. Dessutom får vi omplacera vår personal, ett tio-tal personer, till andra enheter i regionen under byggtiden. Däremot kan jag lova att jag kommer att vara den gladaste butikschefen någonsin när vi slår upp portarna igen i månadsskiftet november-december, säger Linda Wallgren.
Innan stängningen kommer butiken i Älvängen hinna uppleva Nettos nationella 10-årsjubileum, som firas med kampanjveckor under vecka 18-19. Netto har funnits i Älvängen sedan juni 2004 och Linda Wallgren började sin anställning i november samma år.
– Vi har upplevt en fantastisk utveckling med en stadig ökning år efter år. Det var dock ett tufft fjolår med ombyggnationen i Älvängen centrum som alla känner till.
Nu blickar emellertid Linda Wallgren och hennes personal framåt. Söndagen den 20 maj stänger butiken och redan veckan därpå startar rivningen av fastigheten.
– Det innebär att vi har en vecka på oss att tömma affären på alla varor, konstaterar Linda.
Netto inryms idag i före detta Konsums lokaler. Trångboddheten gör sig ständigt påmind, såväl ute i butiken som på lagret.
– Det är svårt att exponera varor och lagerytan är på tok för liten. När kampanjvarorna anländer butiken blir det emellanåt hysteriskt, vi måste få ut produkterna direkt i hyllorna.
Den nya affären kommer att följas Nettos koncept vad det gäller utformning och arkitektur. Lokalen blir betydligt större än nuvarande butik, närmare bestämt 1 135 kvadratmeter. Parkeringen byggs också ut och kommer att ha plats för närmare 80 bilar.
Finns det ingen oro över att kunderna hittar nya köpvanor och inte finns kvar när butiken öppnar i vinter?
– Nej, jag är inte ett dugg orolig för det. Jag hoppas och tror att de knackar på dörren när vår nya butik står klar. Det är en nödvändig investering som görs och den gagnar både kunder och personal.
Vad är Nettos framgångsrecept?
– Här i Älvängen har det varit att vi har lyckats attrahera en bred kundkategori, från barnfamiljer till pensionärer men också skolungdomar. Många lockas av vårt non food-utbud, alltifrån trädgårdsprylar, bilvårdsprodukter och kläder för att nämna några exempel. Vi anstränger oss också för att det ska vara ordning och reda inom just detta segment, avslutar Linda Wallgren.