NÖDINGE. Landshövdingen, kommunalråden, riksmedia – ingen missade när Sveriges första seriekonverterade elbil rullade ut från fabriken i Nödinge.
Sen dess har det varit tämligen tyst runt den unika Fiat 500EV.
Nu är den hetare än någonsin och har efter verksamhetens ägarbyte bytt namn till Ecar.
I september bytte företaget Ev Adapt ägare. Sedan den pampiga lanseringen ägde rum kantades projektet av en rad problem. För att komma till rätta med brister i kvalitén kontaktades ett konsultföretag Jotech Design AB. Här kom Roger Johansson och Mats Forsberg för första gången i kontakt med Ev Adapt och deras idé att konvertera Fiat 500 till eldrift.
– Vi har på konsultbasis jobbat i 20 år med fordon åt olika aktörer inom fordonsindustrin och blev naturligtvis väldigt engagerade i Ev Adapt. Att konvertera en befintlig bilmodell är ett snabbt sätt att komma ut med elbilen på vägen. Tekniken går dessutom att använda på i princip vilken bilmodell som helst, vilket gör konceptet unikt och flexibelt. Vi såg direkt stora affärsmöjligheter, men förstod också att det krävdes förändringar i affärsplanen, arbetssättet och strukturen runt produktionen. Vi funderade länge innan affären gick i lås, säger Roger Johansson vd för det dprivatägda E Car Sweden AB.
Tajtare samarbete
Med många års erfarenhet från fordonsindustrin visste de vad som skulle göras och bolaget redovisar redan vinst. Mycket är sig likt, men lokalerna har minskats och relationerna till leverantörerna har förändrats.
– Tidigare hade till exempel Ev Adapt och Alelion Batteries samma ägare, vilket gjorde det svårt att komma till rätta med kvalitén. Idag ser förhållandet annorlunda ut, vi köper fortfarande våra batterier från Alelion fast nu har vi fått ordning på bristerna. Vårt samarbete har blivit tajtare. Det är lättare för oss att sätta press och vi har bara haft produkten i fokus, inga andra intressen. Nu har vi höjt prestandan i bilen med 50% och egentligen är allt kraftigt förbättrat. Det är en stabil produkt som du kan lita på, säger marknadschef Mats Forsberg.
Blickarna är nu riktade framåt och förutom elkonverterade Fiat 500 som de har fått certifierad och rätten att kalla Ecar 500 EV, står även Ford KA på agendan liksom ett helt nytt segment – nämligen så kallade hantverksbilar.
– Där finns ett växande behov. I framtiden kommer till exempel bara elbilar vara tillåtna att köra innanför valgravarna i Göteborg. Det finns också många hantverkare som bara jobbar lokalt och då räcker vår prestanda med cirka 12 mil långt. Om ett par månader släpper vi den första elkonverterade Fiat Doblo, en perfekt transportbil som kan bli en suverän marknadsförare av ett företags miljötänk, myser Roger Johansson.
Marknaden är än så länge vidöppen. De stora fordonsaktörerna är fortfarande i kölvattnet och kommer med sina serietillverkade bilar inte kunna erbjuda samma flexibilitet som E Car Sweden.
Vår styrka
– Vår styrka kommer inte att ligga i de stora volymerna, utan mer i specialanpassade fordon. En kommun kanske bestämmer sig för att till exempel bara köra med elbussar lokalt, då kan vi ta fram en lösning för det, berättar Roger Johansson.
Företaget har anpassat verksamheten i Nödinge, lokalytorna är färre och antalet anställda är inte fler än vad som behövs för stunden. Marknadsstrategin är inte heller enbart inriktad på Sverige, tvärtom.
– Vår analys säger att vi ska rikta in oss på marknader där det finns incitament från högre ort som gör marknaden mogen. Norge är ett bra exempel. Där är det tack vare statliga subventioner billigare att köpa en elkonverterad Fiat än en som är bensin- eller dieseldriven. I Sverige som än så länge saknar skattelättnader för elbilar är det en jätteinvestering. Spanien och Beneluxländerna ligger också i framkant, likaså är Frankrike och Tyskland på gång. Det är inte bara kunden som stimuleras att köpa miljövänligt, utan också tillverkarna får lättnader för att forskningen ska fortsätta fokusera i grön riktning, menar Ben Van de Geer som har varit med i elbilsprojektet från tidig start.
Totalt har 50 elkonverterade Fiat 500 rullat ut från Nödinge och med tanke på att det bara rullar 160 elbilar i hela landet är det en siffra att vara stolt över.