NOL. Natten till lördag saboterades på nytt ett stort antal glasade bullerskydd.
Totalt har den meningslösa skadegörelsen kostat närmare 700 000 kronor under ett år.
Anonyma tips gör att Ale kommun och Trafikverket hoppas att polisen kan gripa de skyldiga.
Reaktionerna var många och starka den gångna helgen. För ett år sedan krossades 16 glasade bullerskydd och en busskur. I lördags morse slogs nio rutor sönder samt två busskurer i södra Nol. Tidigare i vinter har ytterligare fyra rutor längs E45 krossats. Totalt 29 bullerskydd á 20 000 kronor styck. Det fick Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Jan A Pressfeldt (AD) och vice ordförande Tyrone Hansson (S) att kalla till presskonferens.
– Det är tyvärr inte så mycket vi som kommun kan göra, men vi vill visa er och alla andra att vi både reagerar och agerar på det sätt vi kan. Kommunens brottsförebyggare är kontaktad, liksom Socialtjänsten och självklart polisen. Vi ser mycket allvarligt på det som har hänt, menar Pressfeldt och fortsätter:
– BanaVäg i Väst-projektet går hand i hand med Ale kommuns ambition att snygga upp det offentliga rummet. Bilden av Ale ska vara en vårdad, ren och fin kommun. Vi ålägger alla fastighetsägare viten om de inte städar upp och våra kommunala fastighetsskötare jobbar hårt med utomhusmiljön, då blir incidenter som detta en skymf mot alla dessa insatser. Man känner sig förnedrad.
Det var en märkbart irriterad Pressfeldt som fick brett stöd av Bo Björklund, övergripande projektledare för BanaVäg.
– Det här är en mycket grov skadegörelse även sett med Trafikverkets ögon. Vi måste nu på nytt utreda om vi har valt rätt material. Vi får kanske hitta en annan lösning, men ska den vara transparens så kan det bli dubbelt så dyrt. Frågan är var vi ska hitta pengarna.
Han berättade också att glaset är både härdat och laminerat för att tåla mycket. Det specialbeställs från Kina och leveranstiden är minst tre månader. Skälet till valet av det glasade bullerskyddet är djupt förankrat. Bert Andersson, tidigare stadsarkitekt och involverad i projektet från 1969, är bedrövad.
– Att kunna färdas på väg- och järnväg genom Göta älvdalen och samtidigt kunna se samhällena var en bärande punkt när vi lokaliserade infrastrukturen hit. Vi vill synliggöra hela älvdalen och inte skapa en vägkorridor. Den här gärningen är en åverkan på själva grundidén och det känns förfärligt. Tänk er att behöva gömma samhällena bakom ett plank.
Under helgen fick Jan A Pressfeldt mottaga flera tips om vem eller vilka som kan ligga bakom skadegörelsen.
– Ett av dem är mycket intressant. Det handlar om fyra ungdomar varav två är namngivna. Trafikverket gör nu en polisanmälan samtidigt som vi vidarebefordrar tipsen. Förhoppningsvis ser polisen lika allvarligt på det här som vi och då kanske vi till sist kan ställa någon till svars.
Tyrone Hansson funderar mycket kring orsakerna.
– Mitt i bedrövelsen måste vi vara självkritiska. Vad har vi gjort för fel när ungdomar uttrycker sig på det här viset? Självklart måste vi agera, men vi måste också tänka ett steg längre. Hur förhindrar vi att det händer igen? Samtidigt behöver vi föräldrarnas hjälp, de vet bättre än någon var barnen håller hus och hur de mår.
Aledemokraterna utlyste samtidigt en belöning om 10 000 kronor till den som kan ge tips så att en gärningsman eller flera kan gripas och ställas inför rätta.
Signalen om att nu får det vara nog var mer än tydlig.