ALE. Alependelns första tid i rullning blev inte helt smärtfri.
Förseningar och inställda tåg upprörde resenärerna.
Nu ska problemen vara åtgärdade och enligt Västtrafik var punktligheten under förra veckan nästan 100 procent.
Invigningen av Alependeln var storslagen och förväntningarna på den nya kollektivtrafiken höga. Den omedelbara succén uteblev dock då förseningar och inställda avgångar blev ett vanligt inslag under inkörningstiden.
– Problemen som varade en och en halv vecka efter invigningen berodde på problem i banan vid Gamlestaden som orsakade tvärstopp. Det berodde på att så kallade baliser, som ger information till tåget som rullar, inte fungerade som de skulle. Tågen var känsliga för detta och vissa blev helt utslagna. Då blev man tvungen att nollställa igen och tappade tid, vilket gjord att logistikkedjan rubbades, säger Jarl Samuelsson, spårtrafikchef på Västtrafik.
Att temperaturen sjönk långt under minusstrecket och att snön föll över Götaälvdalen utgjorde inte ultimata förutsättningar för Alependelns inkörningstid, men var inte den huvudsakliga orsaken till problemen.
Någon direkt skadegörelse har tågen inte utsatts för, men klottrare har varit framme under hela perioden, mestadels innan tågen togs i bruk.
– Jag finner inga ord för hur onödigt det är, menar Samuelsson.
Kvartstrafiken igång
En månad efter invigningen den 9 december håller nu tågen avgångstiderna och Jarl Samuelsson ser fram emot att se effekterna av kvartstrafiken som rullade igång i måndags.
– Tittar man på statistiken från förra veckan har punktligheten på sträckan Göteborg–Älvängen varit mellan 97 och 98 procent. Då räknar man med plus minus tre minuter. Inför kvartstrafiken har vi på Västtrafik haft nära kontakt med både operatören SJ och Trafikverket och allt ser bra ut. Det blir jobbigare att planera, men ur resenärsvinkel blir det en stor fördel när tågen börjar gå med högre frekvens.
I måndags gjordes även förändringar i tidtabellen för buss 421 som går från Trollhättan till Älvängen via Lilla Edet och Lödöse. Anledningen är att det visat sig vara svårt att hålla tiderna och passa till tågtrafiken.
Hissar ur funktion
Att hissarna i Ales nybyggda tågstationer fungerar som de ska är helt avgörande för att rullstolsbundna, personer med barnvagn eller som har svårt att gå i trappor ska kunna ta sig över motorvägen och ner till tågperrongen.
I både Nödinge och Älvängen har dessa hissar vid olika tillfällen varit ur funktion. Nödingebon Johanna Pollnow blev upprörd när hon i dagarna innan jul skulle ta tåget in till Göteborg.
– Där stod jag på stationen med tvååriga dottern i barnvagn och dessutom är jag höggravid så jag får inte bära något. Eftersom hissen inte fungerade blev jag tvungen att gå hem igen och ta bilen till stan. Samma sak var det när jag skulle åka tåget igen den 28 december. Det kan ju inte vara meningen att man ska förlita sig på att andra vill bära min vagn i trapporna.
Det är Västtrafik som ansvarar för att hissarna repareras och enligt kommunikationschefen Lena Jovén ska felet vara åtgärdat inom 24 timmar från det att felanmälan gjorts.
– Nu ska hissarna i Nödinge och Älvängen fungera igen. Vi uppdaterar så fort som möjligt på hemsidan om de skulle vara ur funktion.