Skoalla är ett familjeföretag som idag finns på två orter, Torslanda och Lerum. Om etableringen på Ale Torg blir en tredje eller om den sker på Lerumsbutikens bekostnad är osäkert.
– Vi har inte bestämt oss ännu, men det långsiktiga målet är att öppna fler butiker. Däremot leker vi med tanken att kanske lägga ner i Lerum och flytta inredningen till Ale Torg, säger Mats Uno.
Att valet föll på Nödinge och Ale kommun motiveras så här:
– Vi har kikat på Ale Torg en längre tid och den utbyggnad som sker i kommunen nu gör att vi tror mycket på en ökad handel. Det ska byggas en hel del framöver och det gör etableringen särskilt motiverad. Dessutom bedömer vi att konkurrensen inom vårt segment är tämligen begränsad, menar Mats Uno som driver rörelsen tillsammans med sin fru Ann-Charlotte.
Skoalla har ett familjekoncept med skor för dam, herr, barn och ungdom. Företaget ingår i en gemensam rikstäckande kedja Best partner, där drygt 50 butiker är med.
– Vi är också anslutna till en stor europeisk inköpsorganisation som ger oss stora fördelar. Vårt sortiment består av många kända varumärken till exempel Ecco, Vagabond, Rieker, Timberland, Clark’s, Tamaris, Merrell, Viking, Kavat, Pax, Converse och Fred Perry, berättar Mats Uno.
Att premiären dröjer till 22 september beror dels på att den tidigare restauranglokalen måste byggas om dels att inköpen kräver sex månaders försprång.
– Precis i detta nu gör vi våra inköp för hösten. Det är så branschen fungerar.
Konkurrensen inom skor och konfektion är mördande hård, men Skoalla står sig väl menar Mats Uno.
– På jämförbara skor ligger vi till och med lägre än till exempel Johanssons skor och vi upplever att våra kunder uppskattar våra butiker för att de trots allt ser lite annorlunda ut och inte påminner om kedjebutikerna.
Att Hamburgsunds skor , som gjorde en seriös satsning under ett antal år på Ale Torg, inte lyckades skrämmer inte Skoalla.
– Nej, vi har pratat med dem och har fått en bra bild av vad som gick fel. Deras erfarenheter hjälper oss, säger Mats Uno.