ALAFORS. Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 8 september lyftes Socialdemokraternas motion om att utreda möjligheten att starta en kommunal resursskola i kommunen. Debatten visade på en stor splittring i frågan.
Det främsta skälet till varför Socialdemokraterna vill utreda möjligheten att bygga en kommunal resursskola i Ale är på grund av att många barn är så kallade ”hemmasittare” och har en hög skolfråvaro.
– Det finns goda exempel på elever i andra kommuner som gått från att ha väldigt hög skolfrånvaro till att i princip vara i skolan varje dag. Vi vill att barn med behov av extra resurser, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål, så som det står i skollagen och som vi som kommun är skyldiga att säkerställa, säger motionsskrivaren, Gunnar Skaven (S).
Kommunstyrelsens ordförande, Henrik Fogelklou (M), yrkade att kommunfullmäktige skulle besluta att bifalla motionen i den del som rör att utreda och presentera andra möjliga lösningar för de elever som idag har hög långvarig skolfrånvaro.
– När det gäller detta beslut så gick vi på förvaltningens linje om att en utredning av etablering av resursskola inte anses kunna visa huruvida en resursskola är en god prioritering, säger utbildningsnämndens ordförande, Lena Camp (SD).
– Det finns naturligtvis även andra möjliga lösningar än just en resursskola, och i vår motion föreslår vi också en utredning av dessa förslag, förklarar Gunnar Skaven.
Lena Camp pekar på svårigheterna i att avgöra vilka elever som ska få tillgång till särskilda resurser.
– Det finns flera grupper som kanske skulle vara aktuella för att gå i en resursskola och tittar man på vår kommun kan det var uppemot 100 elever och vem ska då bestämma vilka just de 20 är som ska gå i en resursskola? Vi vill arbeta med en inkluderande skola istället för att vi ska exkludera barn och ungdomar från att vara med sin jämnåriga kamrater, som Socialdemokraterna vill, säger Lena Camp.
– Att de styrande i kommunen valt att utreda andra möjliga lösningar än just resursskola, vilket vi också föreslog, är positivt. Samtidigt är det mycket olyckligt att de inte verkar inse att detta är ett så stort problem att alla tänkbara möjligheter måste utredas för att ge dessa barn en trygg skolgång och en verklig chans att lyckas, säger Gunnar Skaven.