ALE. Kommunens nya park- och anläggningsenhet är ett konkret resultat av ett övergripande genomlysningsarbete.
– Det är en spännande resa som vi precis påbörjat men sammanslagningen av park och anläggning känns redan väldigt självklar, säger enhetschefen Martin Andersson.
I december 2022 gav kommunfullmäktige alla nämnder i uppdrag att genomföra en genomlysning av hela organisationen med syfte att se över arbetsformer och organisation för att sänka kostnader samtidigt som värdet för invånaren bibehålls eller ökar. I genomlysningen presenterades ett antal förslag. Två av dessa var en överflyttning av fastighetsrelaterad verksamhet från kultur- och fritidsutskottet till servicenämnden samt att flytta parkverksamheten från samhällsbyggnadsnämnden till servicenämnden.
Syftet med förslagen var att samla likvärdiga uppdrag under en och samma verksamhet och på så sätt få en helhet i ansvaret för kommunala lokaler, anläggningar och yttre miljö och med det skapa samordningsvinster och en effektivare organisation. Lösningen blev en ny enhet och den 1 september introducerade kommunen park- och anläggningsenheten inom serviceförvaltningen.
– Enheten består av ungefär 30 medarbetare. Vi har kopplat stabsfunktioner såsom driftledning, samordningsfunktioner, support- och bokningshantering till enheten, men framför allt bärs enheten upp av alla de medarbetare som är i daglig drift, säger Martin Andersson, som är chef för den nya enheten.
I enhetens uppdrag ingår bland annat skötsel och drift av utemiljöer samt grönytor, sporthallar, motionsspår, Ale Arena samt Skepplanda simhall. Även ansvaret för kommunala föreningsanläggningar ingår i enhetens portfölj, i samverkan med föreningslivet
– Jag brukar i dagligt tal säga att vi ska ta hand om allt grönt, vitt och blött. Då innefattar det grönytor, snö, is, simhallen och våra kommunala badsjöar. Det är basen, sedan handlar det för oss om att landa i hur vi jobbar idag och se vilka synergieffekter de olika delarna av enheten kan generera. Samtidigt som vi hittar ett sätt att förädla och driva verksamheten framåt, säger han.
Martin poängterar dock att det initialt handlar om att hitta en stabil och hållbar riktning och arbetsmiljö för alla medarbetare.
– Efter att ha gått igenom en förändringsprocess så ska alla känna sig trygga i sina roller, det är jätteviktigt. Men det finns en positiv anda bland medarbetarna och det skönt att känna.
Han ser flera fördelar med den nya organisationen som han menar kommer kunna resultera i kortare beslutsvägar, tätare samarbete och en bredare, samlad, kompetens. Från att tidigare, till exempel, haft olika maskinparker med anläggningsmaskiner kan de nu slås samman till en gemensam och därtill spetsas.
Vad kan omorganisationen mer få för positiva konsekvenser?
– Jag ser att det finns en stor potential för oss att kunna vara med tidigt i planer och processer kring utformning av utemiljöer vid nyetableringar av skolor, förskolor och ytor för motion och spontanidrott. Där tror jag att vi alla, med olika kompetenser, kan ha ett inspel på hur exempelvis en lekplats ska designas för att vi ska kunna sköta driften på ett effektivt sätt, säger Martin och fortsätter:
– Det hade också varit spännande att få driva fullmäktiges uppdrag 2025 med friluftsfrämjande insatser för ökad vistelse i natur och miljö och tänk ett framtida projekt som stärker Ale som ett attraktivt besöksmål.
Han berättar även att kommunen arbetar för att optimera driften av anläggningarna, i samarbete med föreningslivet.
– Just nu känns det som att vi är på väg uppåt när det gäller föreningslivet, både i medlemsantal och i hur föreningarna organiserar sig. Vi från kommunen vill skapa möjligheter för föreningarna. Vi vill exempelvis inte att föreningarna ska behöva prata så många anläggningsfrågor på deras styrelsemöten och liknande. De bitarna ska de kunna känna sig trygga med att vi tar hand om så att de istället ska kunna fokusera på att utveckla deras verksamheter.