BOHUS. I samarbete med batteriföretaget Northvolt planerar Volvo Cars just nu för en gigantisk batterifabrik.
Ale kommun har tillsammans med Skanska presenterat ett alternativ om en etablering på höjden i Stora Viken.
– Vi har väldigt starka argument och är optimistiska. Det kan handla om upp till 3000 nya arbetstillfällen, så självklart är vi väldigt angelägna, säger Ales näringslivschef Per Brohagen.
Elbilarnas frammarsch blir allt tydligare. Volvo Cars planerar att bara tillverka rena elbilar 2030. Det innebär att nya behov uppstår. Tillsammans med batteritillverkaren Northvolt har Volvo Cars bildat ett utvecklingsbolag för att producera hållbara batterier till framtidens fordonsflotta. Det är en jättelik batterifabrik som kommer att sysselsätta 2500-3000 anställda. Innan semestern kom en fråga till Göteborgsregionens samarbetsorgan, Business Region Göteborg, om vilka etableringsmöjligheter som finns i regionen.
– Ett så stort markområde med väldigt många specifika krav kan långt ifrån alla kommuner erbjuda, men i Ale satt vi med ett ess på hand. Det var väldigt snabba ryck att få fram alla handlingar och jag är oerhört imponerad över det arbete som sektor samhällsbyggnad i Ale kommun utförde. Alla valde att se möjligheterna och det förslag som nu ligger på Volvos bord är riktigt bra, säger Per Brohagen.
Förslaget som tagits fram är en etablering på höjden i Stora Viken. Här bedriver idag Skanska en bergtäktsverksamhet och gällande avtal löper ut först 2026, vilket var den första nöten att knäcka.
– Det var inga som helst problem. Skanskas bemötande var professionellt från början till slut. Vi har undertecknat en avsiktsförklaring där vi gemensamt har tagit fram ett förslag till möjlig etablering på ett markområde som både Ale kommun och Skanska äger delar av. Skanskas enda motkrav är att de ska erbjudas en ny plats för bergtäkt i Ale eller angränsande kommuner. Det måste vi bara lösa om Volvo och Northvolt väljer att bygga här, säger Per Brohagen och Angelika Bohlin, Skanskas regionchef för asfalt och berg fyller i:
– Det är självklart att vi vill hjälpa till om det kan bidra till ny verksamhet och nya arbetstillfällen på området i framtiden. Här gäller det att vi jobbar tillsammans och är lösningsorienterade.
Det var Göteborgsregionens samarbetsorgan, Business Region Göteborg, som fick i uppdrag att eftersöka möjliga markområden i kommunerna. Henrik Einarsson, etableringschef hos BRG, är mycket nöjd med förslaget om Stora Viken.
– Läget är suveränt. Nyckelordet är närhet. Nära väg och järnväg. Nära kompetent arbetskraft i Göteborg och Trollhättan. Nära fordonsklustret, inte minst Volvo Cars i Torslanda. Nära universitet och högskolor. Jag är väldigt positiv och nu inväntar vi Volvos första gallring. De har hämtat in förslag från många delar av Sverige och kommer ta beslut redan i höst om vilka alternativ de vill fördjupa sig i, säger Einarsson till lokaltidningen.
Batterifabriken har en tajt tidplan och målet är att bygget ska starta redan under 2022.
Läs också: ”Jag tror vi ligger riktigt bra till”