För att nå Ales fem pendelstationer byggs fem gigantiska gångbroar över nya E45. Den bärande konstruktionen är av stål och fasaderna är av härdat glas. I Nol lyftes i lördags den första på plats. Byggverket mäter 48 meter på längden och väger 50 ton. Gångbron byggdes i Alafors och transporterades med trailer till Nol, där två större kranbilar väntade.
– Det krävs precision och noggranna beräkningar av både konstruktör och de som har uppdraget att lyfta den på plats. Denna gång gick allt enligt planerna, men visst tar vi med oss en del värdefulla erfarenheter till nästa gång, säger Per-Anders Andersson.
Det här var den första av fem långa gångbroar som nu förbereds. Den i Bohus blir längst och är cirka 55 meter lång.
– Vi kommer att försöka tidigarelägga själva insatsen för att inte trafiken som leds förbi ska drabbas alltför mycket. I lördags inträffade en olycka på lokalvägen, vilket fick till följd att det blev stopp i trafiken under en period, berättar Per-Anders Andersson.
Nästa gångbro som ska lyftas är i Surte, men det kommer att ske innan trafiken är påsläppt på vägen vilket underlättar arbetet. Totalt har pendelstationerna med tillhörande gångbroar beräknats kosta 262 Mkr.