NÖDINGE. Att fredagshandla i den lokala ICA-butiken var veckans höjdpunkt för Elsa Pedersen, 87. Det är det inte längre.
– Hemtjänsten tvingar mig att handla via nätet. Det är ett chefsbeslut och inget personalen kan göra något åt, säger hon arg och förtvivlad.
Elsa Pedersen är rullstolsbunden och har haft kommunal hemtjänst i många år. Tre gånger i veckan får hon besök. Det kallas social tid, en till två timmar. Förutom att det har varit stor personalomsättning så har det mesta fungerat bra fram till i år.
– Nu får jag inte längre gå och handla. Det var mitt stora veckonöje. Jag längtade till fredagar. Nu säger de att jag måste handla på nätet från Mathem. Det vill jag inte. Jag vill se varorna innan jag köper dem. Färskvaror vill jag välja själv. Är det så konstigt? Jag förstår inte vad som har hänt. Hur kan man behandla äldre människor så respektlöst, säger Elsa uppgivet.
Lojalt har hon följt de nya rutinerna. Personal har fått hjälpa henne att beställa hem matvaror, då hon inte behärskar den digitala tekniken själv. Resultatet har inte imponerat.
– Det är ofta något som inte motsvarar förväntningarna. Det kan vara dålig köttfärs eller gammalt bröd. Ofta saknas det ett antal varor som jag har beställt och då kan jag inte laga maten som planerat. Borde inte allt utvecklas till det bättre? I mitt fall blir servicen bara sämre med åren. På midsommarafton uteblev det inbokade besöket från hemtjänsten och här satt jag utan sill, jordgubbar och glass…
Nu har Elsa ändå, vid ett par tillfällen, lyckats få personal att följa med henne ner till torget, men då händer något spännande.
– De vågar inte följa med mig in i butiken. De säger att de riskerar att förlora jobbet. Tänk att detta händer i Sverige. Det är ju rena Hitler-fasoner, säger Elsa och tillägger:
– Att bära tunga matkassar hem till mig har det heller aldrig varit tal om. Jag har både permobil och en dramat.
Ulrika Johansson är verksamhetschef inom äldreomsorgen i Ale kommun. Hon medger att de stora inköpen i hemtjänsten numera ska ske digitalt.
– Vi har ett politiskt uppdrag att erbjuda digitala lösningar i första hand. När det gäller digitala inköp i hemtjänsten har kommunen genomfört en upphandling där Mathem nu har avtal, säger hon.
Det innebär att kommunen styr den enskilde individen till en specifik leverantör. Om brukaren vill handla online hos till exempel ICA ges ingen hjälp.
– Det får man ombesörja själv i så fall, säger Ulrika Johansson.
Att personal som följer med Elsa Pedersen till Ale Torg skulle riskera sitt jobb håller hon inte med om.
– Så enkelt är det ju naturligtvis inte och det är olyckligt att kommuninvånaren har fått ett sådant besked.