ALAFORS. Det var fullt hus som så många andra gånger i Alebackens nya värmestuga den här säsongen.
Skillnaden den här gången var att besökarna inte hade pjäxor och skidkläder på sig.
Tisdagens sopplunch lockade ett 50-tal företagare som fick ta del av den lokala arbetsmarknadsprognosen samt en försmak av Ale kommuns vision för 2025.
Intresset för Ale Företagsforums frukost- och lunchmöten är stort. Säkerligen var många näringsidkare också lite extra nyfikna på att få ta del av Alebackens nya lokaler. Föreningen fanns representerade i form av far och son Helin, Kjell och Niklas, varvid den sistnämnde gjorde en tio minuters inledande presentation om Alebackens utveckling på senare år.
– Antalet besökare har ökat radikalt sedan höjningen av backen kom till stånd och den nya liften installerades 2009. Vi har gått från 7000 besökare till 15 000.
Under den senaste tioårsperioden har Alebacken kunnat ha anläggningen öppen i snitt 9,5 veckor per säsong. I år stannade siffran på blott sex veckor. Säsongsstarten ägde inte rum förrän 28 januari och pågick fram till 11 mars.
– Perioden från jul till sportlovet är viktigast för oss. Av de 6 385 besökare vi noterade i år kom 5 400 under den första treveckorsperioden, berättade Niklas Helin.
Nästa år kommer Alebacken att investera ytterligare en miljon kronor i det automatiska snökanonsystemet.
– Vi vill kunna göra snö på ett ännu mer effektivt sätt.
Liften har emellertid inte stannat i Alebacken bara för att snön försvunnit. Sommartid används nämligen pisten för downhillcykling.
Kommunalrådet Mikael Berglund (M) och kommunchefen Erik Lidberg berättade kortfattat om Ale 2025 – från vision till översiktlig planering.
– Vi pratar mycket om 2012 när den nya infrastrukturen ska vara färdig. Vi vill flytta fram tidshorisonten. Visionen är en prototyp, det innebär att den inte är färdig. Vi vill gärna att ni kompletterar med era idéer, så att den kan bli ännu bättre, sade Berglund och fortsatte:
– Visionen ska signalera framtidstro och framtidshopp. Den ska vara skriven på vanlig svenska och inte på kommunsvenskt vis. Man ska kunna känna att där vill jag bo. Det ställer krav på oss som organisation och på er som företagare.
Ale kommun har som ambition att växa med ytterligare 4 000 invånare till 2025.
– Vårt utbud är kopplat till hur många vi är, betonade Lidberg.
Jens Sandahl från Arbetsförmedlingens analysavdelning presenterade aktuell arbetsmarknadsstatistik för riket, Västra Götaland men också Ale lokalt.
– Arbetslösheten sjunker i den här kommunen. Ni är faktiskt bäst i klassen om vi ser till Göteborgsregionen. I Lilla Edet är det direkt motsatt utveckling, förklarade Sandahl.
Just nu finns 314 lediga platser i hos Arbetsförmedlingen i Ale varav 200 av dessa är sommarvikariat.
I regionen finns den största framtidstron inom den privata tjänstesektorn. Tongångarna är desto mer dämpade inom tillverkningsindustrin.
Näringslivsutvecklare Jerry Brattåsen överlämnade en blomma till Arbetsförmedlingens Maria Sahlén som slutar i Ale efter 20 år. Hon flyttar istället till kontoret i Gamlestaden. Blomster fick också Inge Nilsson, som nyligen fyllt 80 år men som fortfarande är aktiv som företagare.
Nästa företagsmöte äger rum onsdagen den 25 april.