Planenheten i Ale kommun mottog nyligen en begäran om planbesked och ändring av detaljplanen för Bohus centrum.
– Vår analys är att den befintliga centrumanläggningen inte svarar upp till de behov som finns idag. Vi behöver tänka om och framför allt ta tillvara på de möjligheter som finns. Med en pendelstation i nära anslutning är argumenten starka för att bygga nya bostäder. Då stärker vi också underlaget för såväl de befintliga butikerna som samhällsservicen, säger Johan Redlund.
Bohus har precis som de övriga stationssamhällena i Ale sin stora utmaning i bullerproblematiken. Förslaget som Alebyggen nu lägger fram bygger därför på att bygga ett ”barriärshus” längs med Göteborgsvägen och E45. En femvåningsbyggnad blir en bra bullerskärm för torget och de nya bostäderna. Det befintliga busstorget tas delvis i anspråk.
– I markplan byggs därför p-hus för pendlare och ovanpå det mindre ungdomslägenheter med korridor mot den bullriga sidan, förklarar Redlund och fortsätter:
– Till skillnad mot Nödinge och Älvängen är väg och järnväg nedsänkt förbi Bohus, vilket gör det något mindre bullerutsatt. Själva centrumet är idag väldigt otydligt och saknar välkomnande entréer. Det måste vi se över. Stråket mellan Byvägen och pendelstationen måste också få en attraktivare utformning. Vid våra befintliga lägenheter på Byvägen har vi en idé om radhus med mindre trädgårdar, där förskolepaviljongerna idag står.
På den norra parkeringsplatsen planeras ett trevåningshus, liksom öster om centrumanläggningen.
– Vi vill också titta på möjligheten att bygga på den befintliga centrumanläggningen, och då gärna med bostäder. Källaren kan komma att bli en boendeparkering för att ersätta de p-platser som vi tar i anspråk för bostadshusen, berättar Redlund.
Någon tidplan finns det ännu inte för projektet.
– Först vill vi att planenheten prövar våra idéer och ser vad som är möjligt att genomföra. En ny detaljplan brukar ta närmare två år att få igenom, sen ska det ritas, sökas bygglov och upphandlas. Om fem år kanske byggkranarna kan vara på plats. Det som är viktigt att förmedla är att vi tror verkligen på Bohus och ser en stor potential för att utveckla orten. 13 minuter till Göteborg och åtta minuter till Kungälv ger Bohus ett unikt värde för en bred målgrupp, säger Redlund.
Alebyggens projektportfölj börjar bli välfylld. Det årliga uppdraget att tillföra 50 nya lägenheter årligen har utökats med ytterligare 300 till 2021, men där ingår inte Bohus.
– Direktivet från kommunledningen är tydligt och det känns bra att vi har något på på gång i nästan samtliga orter, avslutar Johan Redlund.