ALE. I december invigs Alependeln.
Med pendeltåg från fem stationer i Ale ska kollektivtrafiken bli attraktivare för fler.
Nu avslöjar Trafikverket att det inte finns utrymme på Göteborgs central och att trafiken måste halveras innan den ens börjat gå.
Målet var kvartstrafik under rusningstimmarna på morgon och eftermiddag. Det är också det buskapet som Västtrafik har givit alla alebor på ortsutvecklingsmöten, där framtidens kollektivtrafik ofta har varit uppe för diskussion. Nu kommer plötsligt nya besked.
– Trafikverket har informerat oss om att Göteborgs central är överbelastad och att trafiken från Ale och Kungsbacka måste halveras. Det är enligt oss helt oacceptabelt och Västtrafik har agerat mycket kraftfullt. Vi har investerat otroligt stora summor pengar i tåg, pendelstationer och planering för att möjliggöra Alependeln. Det är ett sanslöst kapitalfördärv att inte kunna utnyttja pendeltåget fullt ut, säger Stefan Krafft, trafikutvecklare på Västtrafik som har full respekt för alla reaktioner.
– Nu väntar viktiga möten, där det gäller att tänka kreativt. Jag är optimist och tror att vi hittar en lösning, men det krävs någon form av åtgärd på centralen i Göteborg och tiden är knapp.
Att eventuellt komplettera pendeltågen med expressbussar är inte optimalt. Alependeln kommer att ha en kapacitet för cirka 200 personer, en buss tar 45-50 sittande.
– Sedan är körtiden för bussarna betydligt längre och det vore ju katastrofalt om vi har investerat i nya tåg som sedan inte kan användas.
Hur kommer det sig att ni får beskedet fem i tolv? Centralens kapacitet är väl ingen nyhet?
– Jag vet faktiskt inte. Jag är lika förvånad som alla andra, svarar Stefan Krafft.
Väntat tålmodigt
Med halverat antal pendeltåg står Ale plötsligt inför en verklighet med försämrad kollektivtrafik och vid årsskiftet införs biltullar till Göteborg. Lägg därtill att taxan för kollektivtrafiken nyligen höjdes med 6-8%. Motivet var bland annat att täcka kostnaderna för en rad satsningar som görs inom kollektivtrafiken. Det blir svårt att motivera för aleborna som får halverad pendeltrafik innan första tåget ens har lämnat stationen.
Kommunstyrelsens ordförande, Mikael Berglund (M), reagerade häftigt på chockbeskedet från Trafikverket.
– Som du säkert förstår kommer vi aldrig att acceptera det här. Vi har lidit i fem år och tålmodigt väntat på att pendeltågen ska börja gå. Ale kommun har investerat många miljoner i framtidens kollektivtrafik. Alependeln har varit en viktig faktor i hela vår samhällsplanering och det är ju ofattbart att Trafikverket som byggt dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan plötsligt upptäcker att det inte finns plats i ena ändan. Vi är lovade kvartstrafik och det är det som gäller. Punkt slut, säger han bestämt.
Även oppositionsrådet Paula Örn (S) är rejält upprörd i frågan.
– Det är sällan jag blir så arg, men när det här kom fram blev jag riktigt förbannad. Det är ju helt orimligt att samhället gör en jätteinvestering för att sedan inte använda den. I vårt gemensamma mål om att öka antalet kollektivresande är Alependeln en viktig åtgärd. Att begränsa trafiken innan den ens börjat gå finns inte på världskartan. Jag utgår självfallet från att alla inblandade nu gör allt för att hitta en lösning, säger hon.
Inga definitiva beslut är tagna i ärendet och i veckan träffar kommunledningen både Trafikverket och Västtrafik.