ALE. Under pandemin har allt färre valt att ta sig fram med kollektivtrafiken. Nu står Västtrafik inför en utmaning.
– Vårt största fokus just nu är att återfå våra resenärer, förklarar Sharon Plotzi, samhällsutvecklare på Västtrafik.
För många har det kollektiva resandet länge varit ett självklart inslag i vardagen. När Alependeln gjorde entré var det många som bytte bussen mot tåget. Antalet resor ökade och sedan 2013 har antalet resor i kommunen legat på en stadig nivå, enligt Västtrafik.
Men så kom pandemin. Många började undvika folksamlingar och av förklarliga anledningar skedde en dramatisk minskning av antalet resenärer i kollektivtrafiken.
– Det minskade resandet till följd av pandemin har slagit ungefär lika i hela regionen. Dock ser vi skillnader i de olika trafikslagen där resandet med tåg påverkats mest under pandemin. Nyligen släppte alla restriktioner kring kollektivtrafiken så vi börjar se en långsam återgång i resandet igen, förklarar Sharon Plotzki, samhällsutvecklare på Västtrafik och poängterar vart fokuset ligger:
– Vårt största fokus just nu är att återfå våra resenärer.
För att lyckas med det förklarar Sharon Plotzi att Västtrafik fått ta resenärernas nya resvanor i beaktning. Under pandemin har flera vant sig vid att arbeta hemifrån och även ifall många nu har återvänt till kontoren, tror man från Västtrafiks sida att hemmaarbete kommer bli ett allt tydligare inslag i vardagen.
– Vi har därför tagit fram flexbiljetten som släpps nu i november som kommer att passa de som planerar att resa med kollektivtrafiken 2-3 dagar i veckan. Under förra året introducerade vi också det nya zonsystemet, Tre Zoner, som gjorde att vi gick ifrån 70 till 3 zoner i hela regionen. Syftet var att göra det enklare för resenärerna att förstå biljettsystemet och köpa rätt biljett. Vi har fortsatt örat mot marken och kommer fortsätta utveckla kollektivtrafiken utifrån våra resenärers nya behov av resvanor, berättar Sharon Plotzki samhällsutvecklare Västtrafik.
Från kommunens sida är det främst genom planeringen av samhället som man hoppas kunna bidra till att öka resandet. Det menar Annika Friberg, utvecklingsledare på Ale kommun, som säger att kommunen planerar för största tillväxten i orterna nära kollektivtrafiken, så att flera nyttjar den.
– Det ska vara enkelt att ta sig till pendeln och att pendelparkeringar finns, för både cyklar och bilar. Vi satsar på matartrafik med attraktiva mindre elbussar nära bostäderna där Älvan i Älvängen var föregångaren. Ale var en av de första kommunerna med att erbjuda pensionärerna seniorkort som de åker gratis med i kollektivtrafiken, berättar Annika Friberg.
Daniel Marsfeld