Arbetet med att gräva ner ledningar och färdigställa Göteborgsvägen genom Älvängen pågår för fullt. Trafiksituationen förblir aningen besvärlig ytterligare en tid, men vid årsskiftet hoppas entreprenören att projektet ska vara klart.
Arbetet med att gräva ner ledningar och färdigställa Göteborgsvägen genom Älvängen pågår för fullt. Trafiksituationen förblir aningen besvärlig ytterligare en tid, men vid årsskiftet hoppas entreprenören att projektet ska vara klart.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2011/09/v-38-Svevia-1b.jpg

Älvängen centrum – en byggarbetsplats!

ÄLVÄNGEN. Älvängens centrum är som en enda stor byggarbetsplats. Entreprenören Svevia, som ansvarar för projektet, tror att arbetena på Göteborgsvägen ska vara klara vid årsskiftet. – Såvida vi inte stöter på fler utmaningar, säger platschef Christer Brevell.

ÄLVÄNGEN. Älvängens centrum är som en enda stor byggarbetsplats.
Entreprenören Svevia, som ansvarar för projektet, tror att arbetena på Göteborgsvägen ska vara klara vid årsskiftet.
– Såvida vi inte stöter på fler utmaningar, säger platschef Christer Brevell.

Det pågår febril aktivitet på många håll i Älvängen centrum, ledningar grävs ner och markarbeten färdigställs.
– En tråkig incident uppdagades för en tid sedan. Någon har roat sig med att göra hål i en matarledning. Ärendet är polisanmält. Vi har hållit på ett par veckor med att försöka hitta läckan, berättar Christer Brevell.

Nya lösningar
En del invånare har höjt på ögonbrynen när ledningsgator som nyligen fyllts igen har grävts upp på nytt. Det har sin naturliga förklaring.
– Vi har ett brinnande intresse för det vi arbetar med och hittar därför nya lösningar under projektets gång. Så har skett på Göteborgsvägen. Vi har funnit en mer ekonomiskt och tidsvinnande lösning när det gäller dagvattenledningen. Nu behöver vi inte riva upp någon asfalt. Störningarna för bilisterna blir mindre samt att vi får en billigare och snabbare produktion, förklarar Christer Brevell.

I förra veckan höll Christer Brevell ett informationsmöte för Älvängens företagarförening, det tredje i ordningen.
– Den informativa delen utgör en viktig del i projektet. Jag tycker att vi har en bra dialog med näringsidkarna i samhället, sak samma gäller allmänheten.

Målsättningen är att Göteborgsvägen ska iordningställas lagom till årsskiftet, men något löfte vågar Christer Brevell inte utfärda.
– Tjusningen med den här typen av mark- och vägarbeten som utförs i Älvängen är att givna förutsättningar inte alltid överensstämmer med verkligheten. Det innebär en del komplikationer och vi får anpassa oss efter nutida omständigheter. Sättningar gör att markförhållandena förändras under årens lopp.
– Vår ambition är i alla fall att hinna klart med Göteborgsvägen innan årets slut.

När plockas trafikljuset i centrum bort?
– Vi kommer att behöva trafikljus i centrum av och till under ytterligare ett par månader.

Vad för typ av arbete håller ni på med just nu?
– Kantsten kommer att läggas i hela centrum och det arbetet har påbörjats i den östra delen. Snart tar vi sikte på rondellområdet. Det ligger under planering just nu.

Hur har ni påverkats av den senaste tidens myckna regnande?
– Allting går något långsammare när det regnar så kraftigt som det gjort den senaste tiden. Vi får ha en ökad tolerans när det gäller uttorkning av material.

I våras gick ni ut och vädjade till trafikanterna om att de skulle visa större hänsyn, vad fick det för effekt?
– När det gäller bussarnas framfart har det blivit en förbättring sedan den nya tidtabellen infördes, som innebär att förarna har tio minuter längre tid på sig att köra sträckan Trollhättan-Göteborg. Nonchalansen bland privatbilisterna är tyvärr ett problem. Polisen har därför lovat fler hastighetskontroller på sträckan.
– I övrigt är jag imponerad av lokalbefolkningens tålamod. Det gör det trevligt för våra killar och tjejer att jobba i området. Sakta men säkert kan vi alla se hur slutprodukten växer fram, avslutar Christer Brevell.

Mer från samhälle

P-vakter som skapar trygghet

Ipatrol är det lokala bevakningsföretaget med ronderande bilar nattetid i…

”Det är mycket allvarligt”

Förstärkningsläget innebär att regionen får beordra in personal samt flytta…

Förebyggande arbete i lokalt BRÅ

Gatuingenjör Tobbe Engström har fått ta över stafettpinnen som samordnare…

De ställer upp för integrationen

En gång i veckan gästar en grupp alebor eleverna på…

Senaste nytt

Inga planer på en ny simhall

Det anrika badhuset i Lila Edet invigdes redan 1935 men…

Extra ljus på brott i nära relation

Lokaltidningen träffar Daniel Norlander och Jessica Ask, kommunpolis i Ale,…

Evenemang för motorburen ungdom

Lördagen den 4 februari bjuds allmänheten in till parkeringsplatsen utanför…

P-vakter som skapar trygghet

Ipatrol är det lokala bevakningsföretaget med ronderande bilar nattetid i…

Lista: Vanligaste brotten i Ale

Under 2022 minskade polisanmälningarna i Sverige med två procent, jämfört…

Allvarligt skadeläge efter olyckan

Det var vid 19.20-tiden under lördagskvällen i närheten av Skepplanda,…

Laddinfrastrukturplan antagen i Lilla Edet

– Det känns fantastiskt att den laddinfrastrukturplan Centerpartiet drivit på…

Frukostmöte arrangeras hos Dreampadel

Det pratas om en padeldöd i Sverige. Den senaste tiden…

Lödöses varvshistoria dokumenterad

Filmskaparen Anders Lundin, som driver Bohusföretaget Lightray, dokumenterar en tid…

Hjärtums fotbollshjärta har stannat

Det var i juni som lokaltidningen besökte natursköna Billerödsvallen då…

Här läser eleverna som aldrig förr

”Den stora läsutmaningen” av Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur och Kultur…

Nock varslar anställda

Det har varit tätt med rapporteringen från Nock Massiva Trähus…

Friades från taxirån – vill ha ersättning

Mannen, som är i 25-årsåldern, stod åtalad misstänkt för att…