NOL. Kan hästar bli till hjälp i skolundervisningen? Inte alls otänkbart.
– Det är en spännande tanke som vi ska diskutera vidare i nämnden, säger utbildningsnämndens ordförande Lena Camp (SD).
Nyligen besökte Lena Camp och socialnämndens ordförande Tyrone Hansson (FIA) Cardell gård för att träffa Veronica Mårtensson, som genomgått utbildningen Lära Med Hästar under ledning av Lisa Thorngren.
– Hästar är fantastiska lärare när det kommer till att undervisa både barn och vuxna. Hästar bryr sig inte om vad du säger, dömer ingen, snackar inte skit, de tar in ditt kroppsspråk, läser av beteenden och agerar efter det. De ger direkt och ärlig feedback, vilket leder till många ”aha-upplevelser”, insikter och efterhand förändring hos deltagarna, förklarar Veronica Mårtensson.
Lena Camp och Tyrone Hansson fick genomföra ett antal praktiska övningar i ridhuset för att förstå innebörden av Lära med Hästar. De är båda nyfikna på hur pedagogiken kan användas i undervisningen.
– Det finns barn och unga som vi inte når med traditionella undervisningsmetoder, personer med NPF-diagnos, hemmasittare och så vidare. Hästunderstött lärande kan definitivt vara en framkomlig väg, säger Lena Camp.
– Jag blev väldigt positivt inställd när Veronica bjöd in oss och berättade om modellen. Vi har katter och hundar som förekommer inom skolan och i omsorgen så varför inte hästar? Jag tycker det är jätteintressant och den här dagen gav oss en hel del nya insikter, säger Tyrone Hansson.
Veronica Mårtensson redogjorde för de olika övningsmomenten varpå Lena Camp och Tyrone Hansson efter bästa förmåga fick manövrera hästen Nouvelle Isabell.
– De flesta övningarna sker från marken, så detta handlar inte om att lära sig rida, utan om att stärka och utveckla sig själv, säger Veronica och fortsätter:
– Målet är alltid att få fram det bästa ur varje enskild individ. Syftet är att bygga och stärka deltagarnas självkänsla och självbild samt träna på och utveckla viktiga förmågor som exempelvis att kunna samarbeta, lösa problem, bygga relationer, kommunicera tydligt och sätta gränser.
Efteråt summerade Lena Camp sina intryck så här:
– Så spännande! Nu ska vi ta våra lärdomar vidare till politiken och till berörda förvaltningschefer. Jag är alldeles övertygad om att denna typ av undervisning kan vara ett bra komplement till det som vi redan gör idag.