Bert Andersson, tidigare stadsarkitekt i Ale kommun, Anders Sporre, Surte Åkeri, Annika Qarlsson, centerpartistisk riksdagsledamot, tog del av fredagens diskussioner om den nya bron över Göta älv och framtiden för Vänersjöfarten.
Bert Andersson, tidigare stadsarkitekt i Ale kommun, Anders Sporre, Surte Åkeri, Annika Qarlsson, centerpartistisk riksdagsledamot, tog del av fredagens diskussioner om den nya bron över Göta älv och framtiden för Vänersjöfarten.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2014/01/v-05-Göta-älv-1.jpg

Brofrågan diskuterades i Surte

SURTE. Höjden på nya Hisingsbron blir avgörande för den framtida sjötrafiken på Göta älv och i Vänern. Ett annat bekymmer är slussarna i Trollhättan som är i behov av upprustning. – Skulle det fattas beslut om att bygga en låg bro vore det förödande. Det kan också bli så att en låg bro används som argument för att inte bygga om slussarna i Göta Älv, säger Bjarne Färjhage, centerpartist från Lilla Edet.

SURTE. Höjden på nya Hisingsbron blir avgörande för den framtida sjötrafiken på Göta älv och i Vänern.
Ett annat bekymmer är slussarna i Trollhättan som är i behov av upprustning.
– Skulle det fattas beslut om att bygga en låg bro vore det förödande. Det kan också bli så att en låg bro används som argument för att inte bygga om slussarna i Göta Älv, säger Bjarne Färjhage, centerpartist från Lilla Edet.

Det var Centerpartiet i Västra Götaland som hade initierat fredagens samtal om den nya bron över Göta älv, Vänersjöfarten och slussarna. Mötet hölls på Surte Åkeri där företagets ägare, Anders Sporre, välkomnade deltagarna och redogjorde för sin uppfattning i frågan.
– För vår del är det vinna eller försvinna. En låg bro kan sätta stopp för vår framtid, förklarade Sporre.

Representanter från Trafikverket var inbjudna att redogöra för detaljerna om projektet. Nuvarande Götaälvbro, som invigdes 1939, är utdömd och ska ersättas med en ny. Hisingsbron föreslås ersätta Götaälvbron och ska stå klar 2020. Förslaget innebär att bron blir lågbro, enligt Göteborgs stad 13 meter räknat från medelhögt vatten. Nuvarande Göta älvbrons motsvarande höjd är 18,3 meter.
Centerpartiet menar att en lågbro vore förödande för sjöfartsberoende industrier, då den stoppar upp trafiken, medan centrumutvecklingen i Göteborg gynnas.
– Kollektivtrafiken och sjöfarten ska inte stå i kollision mot varandra, säger Kent Folkesson (C), kommunstyrelseledamot i Lidköpings kommun.

Åsikterna om det överhuvudtaget behövs en ny bro går också isär. Den tidigare stadsarkitekten i Ale kommun, Bert Andersson, som också närvarade på fredagens möte i Surte, säger så här:
– Professorer på Chalmers hävdar att det visst går att renovera nuvarande bro.

En låg bro skulle enligt många bedömare betyda att stor del av godstrafiken flyttas från älven till järnvägen och E45.
– Det är väldigt bra att den här viktiga frågan kommer upp till ytan. Hittills har det varit relativt tyst. Järnvägen är redan hårt belastad och tål inte så mycket mer. Det skulle i så fall leda till betydligt fler lastbilstransporter på E45. En av de främsta förespråkarna för en lågbro är Göteborgs kommunalråd Kia Andreasson (MP). Hon är inkonsekvent i sin miljöpolitik. Göta älv är en miljövänlig transportled vars framtid äventyras med en lågbro, säger Bjarne Färjhage.
Nya slussar

Den tekniska livslängden för de befintliga slussarna i Trollhättan är snart passerad. Utifrån analys av betongprover bedöms livslängden på slussarna vara begränsad till år 2030. Sammantaget är Trafikverkets bedömning att byggnation av ny slussled innan 2030 är den enda möjligheten att bibehålla och utveckla Vänersjöfarten.
– Två scenarion utreds för Göta älv – Vänerstråket. Ett är en utvecklad Vänersjöfart, att nya slussar byggs i Trollhättekanal. Alternativ två är en nedlagd Vänersjöfart, att slussarna stängs för sjöfart 2030, avslutar Bertil Hallman, långsiktig planerare på Trafikverket Region Väst.

 

Bjarne Färjhage, representerade Centerpartiet i Lilla Edet.

Bjarne Färjhage, representerade Centerpartiet i Lilla Edet.

Kristina Jonäng (C), regionutvecklingsnämnden Västra Götaland.

Kristina Jonäng (C), regionutvecklingsnämnden Västra Götaland.

Mer från samhälle

Befolkningstillväxten har avtagit

En befolkningsprognos är en kvalificerad uppskattning av hur befolkningen väntas…

Nybildade bostadsrätter i Surte

Bostadsrättföreningen bildades i samband med att tidigare fastighetsägare gick ut…

Pogab tog med plåtlådan till riksdagen

Kompetensförsörjning är ett ämne som Mathias Mattson brinner för. Trots…

Afrika i sikte för familjen Zimmergren 

I februari för tre år sedan skrev Alekuriren om familjen…

Senaste nytt

Gulsvart seger i historiska premiären

Det blev en helt makalös lördag för Ahlafors IF. I…

Här är AIF:s premiärelva

Lördag 1 april. Ahlafors IF:s herrlag står inför en historisk…

Stark återvinningstrend i Ale och Lilla Edet

Förra året lämnades hela 530 000 ton förpackningar in till…

Beijer Älvängen lanserar återbrukat material

Liknande satsningar som genomförs i Älvängen har Beijer gjort i…

”Vi vill vara den goda grannen”

Rickard Anderberg, 41, är född i Göteborg, men uppväxt i…

Ny ölbryggare hos Ahlafors Bryggerier

Intresset för att framställa öl föddes under gymnasieåren. Robert Lundblad…

Uppdraget: Rädda kontraktet i Ettan

På lördag spelar Ahlafors IF den historiska hemmapremiären i Ettan…

De öppnar sitt hem för barn och ungdomar

Som åttaåring blev Petra placerad på ett familjehem första gången.…

Lagkaptenen: ”Något stort på gång”

De flesta spelarna i Ahlafors IF har aldrig tidigare gjort…

Norrby-lägret har koll på AIF

Boråslaget kom näst sist i Superettan 2022 och är således,…

Lindström klar för AIF

Med två dagar kvar till seriepremiären i Ettan Södra presenterar…

Yogan är en självklar del i Petras liv

Petra Avebring är ursprungligen från Värmland, flyttade till Göteborg för…

”Ale måste satsa för att vinna”

I 13 år har Johan Trouvé varit vd för Västsvenska…