SURTE. Höjden på nya Hisingsbron blir avgörande för den framtida sjötrafiken på Göta älv och i Vänern.
Ett annat bekymmer är slussarna i Trollhättan som är i behov av upprustning.
– Skulle det fattas beslut om att bygga en låg bro vore det förödande. Det kan också bli så att en låg bro används som argument för att inte bygga om slussarna i Göta Älv, säger Bjarne Färjhage, centerpartist från Lilla Edet.
Det var Centerpartiet i Västra Götaland som hade initierat fredagens samtal om den nya bron över Göta älv, Vänersjöfarten och slussarna. Mötet hölls på Surte Åkeri där företagets ägare, Anders Sporre, välkomnade deltagarna och redogjorde för sin uppfattning i frågan.
– För vår del är det vinna eller försvinna. En låg bro kan sätta stopp för vår framtid, förklarade Sporre.
Representanter från Trafikverket var inbjudna att redogöra för detaljerna om projektet. Nuvarande Götaälvbro, som invigdes 1939, är utdömd och ska ersättas med en ny. Hisingsbron föreslås ersätta Götaälvbron och ska stå klar 2020. Förslaget innebär att bron blir lågbro, enligt Göteborgs stad 13 meter räknat från medelhögt vatten. Nuvarande Göta älvbrons motsvarande höjd är 18,3 meter.
Centerpartiet menar att en lågbro vore förödande för sjöfartsberoende industrier, då den stoppar upp trafiken, medan centrumutvecklingen i Göteborg gynnas.
– Kollektivtrafiken och sjöfarten ska inte stå i kollision mot varandra, säger Kent Folkesson (C), kommunstyrelseledamot i Lidköpings kommun.
Åsikterna om det överhuvudtaget behövs en ny bro går också isär. Den tidigare stadsarkitekten i Ale kommun, Bert Andersson, som också närvarade på fredagens möte i Surte, säger så här:
– Professorer på Chalmers hävdar att det visst går att renovera nuvarande bro.
En låg bro skulle enligt många bedömare betyda att stor del av godstrafiken flyttas från älven till järnvägen och E45.
– Det är väldigt bra att den här viktiga frågan kommer upp till ytan. Hittills har det varit relativt tyst. Järnvägen är redan hårt belastad och tål inte så mycket mer. Det skulle i så fall leda till betydligt fler lastbilstransporter på E45. En av de främsta förespråkarna för en lågbro är Göteborgs kommunalråd Kia Andreasson (MP). Hon är inkonsekvent i sin miljöpolitik. Göta älv är en miljövänlig transportled vars framtid äventyras med en lågbro, säger Bjarne Färjhage.
Nya slussar
Den tekniska livslängden för de befintliga slussarna i Trollhättan är snart passerad. Utifrån analys av betongprover bedöms livslängden på slussarna vara begränsad till år 2030. Sammantaget är Trafikverkets bedömning att byggnation av ny slussled innan 2030 är den enda möjligheten att bibehålla och utveckla Vänersjöfarten.
– Två scenarion utreds för Göta älv – Vänerstråket. Ett är en utvecklad Vänersjöfart, att nya slussar byggs i Trollhättekanal. Alternativ två är en nedlagd Vänersjöfart, att slussarna stängs för sjöfart 2030, avslutar Bertil Hallman, långsiktig planerare på Trafikverket Region Väst.