NÖDINGE. Socialnämndens ordförande Tyrone Hansson (FiA) får ta del av Elsa Pedersens berättelse om hur hon mot sin vilja tvingas handla digitalt.
– Det låter som att vi behöver ta ett omtag. Blev det verkligen så bra för allt och alla? säger han.
Tyrone Hansson bekräftar att de nya inköpsrutinerna för hemtjänsten var uppe för diskussion i nämnden. Genom att förmå brukarna att handla digitalt skulle mer tid frigöras för social samvaro istället för att åka till affären. En del vårdtagare var inte ens intresserade av att åka med och handla, vilket gjorde att den sociala tiden inte kom personen till del.
– Därför kändes den här förändringen nödvändig, men samtidigt vet jag att politiken gav förvaltningen ett medskicka om att risken finns att detta inte blir så bra för allt och alla. Om så skedde var vi överens om att hitta en lösning som fungerade för den enskilde. Vi skulle lyfta ut separata fall. Nu låter det som att vi behöver backa bandet och göra ett omtag, säger Hansson till lokaltidningen.
Han blir också fundersam kring om kommunen verkligen kan kräva att brukaren handlar hos Mathem bara för att kommunen själv har upphandlat tjänsten.
– Individen bör ju ha sin frihet att välja vem hen vill handla hos och i den mån vi kan ska vi stötta dem att utföra sina behov. Om det är att handla hos ICA låter det rimligt att vi ska stötta dem i det. Som sagt, jag tror vi behöver utvärdera det här, säger Tyrone Hansson.
Samtidigt konstaterar han att fallet ”Elsa” är det första negativa han hört sedan Hemtjänsten införde sin digitala rutin.