I torsdags julpyntades Älvan och samtidigt förkunnades nyheten om att elbussen blir kvar i kommunal regi även under 2017 – med stöttning av BoKlok och Veidekke.
– Vi kommer fortsätta dialogen med Västtrafik i hopp om att finna en långsiktig lösning. Nu är det kommunen som får stå för hela kostnaden. Det känns inte rätt, säger Paula Örn.
Oppositionsrådet Mikael Berglund (M) är av samma uppfattning.
– Jag hoppas att Västtrafik väljer att ta in linjesträckningen i ordinarie trafik och att motsvarande bussar kan provas i fler av våra samhällen framöver. Flera orter har stora höjdskillnader eller avstånd till pendeln, vilket gör att många tar bilen till tåget. Resultatet är att pendelparkeringarna börjar bli överfulla. En lösning på detta skulle kunna vara små matarbussar. Jag hoppas att Västtrafik delar denna syn.
BoKlok har hittills sålt 230 nya bostäder, 126 lägenheter och 104 par- och kedjehus, i Kronogården.
– Det känns bra att BoKlok kan vara med och bjuda boende i Kronogården på ytterligare ett år med en miljövänlig elbuss. En bra julklapp hoppas vi att det blir för dem, säger affärschef Martin Johansson.
Magnus Thölén är säljansvarig på Veidekke Region Väst, som anser att Älvan har sitt självklara berättigande.
– Det är en viktig service för våra husköpare i området. I och med att det är en elbuss ligger det också i linje med vår syn på ett ekologiskt helhetstänkt. Behovet finns och precis som kommunledningen hoppas vi på en permanent lösning i framtiden.