ALE. I förra veckan genomfördes en trafikinsats i Ale med inriktning på mopeder.
Var tredje moped som kontrollerades var trimmad eller uppvisade andra brister.
– Föräldrar måste rycka upp sig, säger tjänstgörande mc-polis på plats.
Mopedinsatsen genomfördes i hela lokapolisområde Kungälv/Ale varvid särskilt fokus låg på den här sidan Göta älv under måndagen och tisdagen. Förutom personal från det egna lokalpolisområdet deltog även trafikpolisen.
– Majoriteten av högstadieskolorna fick besök av oss, berättar kommunpolis Christian Nordén.
Blev ni förvånade att det var så många som en av tre mopeder som uppvisade brister?
– Nej, det kan vi inte påstå. Vi vet att det förekommer många tvåhjuliga fordon i både Ale och Kungälv. Ungdomarna jämför sina mopeder med varandra och tyvärr är många trimmade.
– En slutsats som vi drar är att många vårdnadshavare är ovetandes om att deras barn kör runt på olagliga fordon. Många är inte medvetna om konsekvenserna, exempelvis att försäkringen inte gäller vid en olycka eller att ungdomen kan få vänta på att ta körkort för bil.
I samband med trafikinsatsen beslagstog ett antal mopeder och rapporter utfärdades om olovlig körning. Det fanns även fall där föräldrar rapporterades för tillåtande av olovlig körning med indraget körkort som följd.
– Vi gör inte dessa insatser för att jävlas, det finns ett betydligt djupare tänk än så. Nollvisionen i trafiken gäller även ungdomarna. Det händer på tok för många olyckor med tvåhjuliga fordon inblandade som framförs på ett vårdslöst sätt.
– Vad det handlar om är att föräldrar måste börja engagera sig i sina barns mopedåkande, på samma sätt som man intresserar sig för deras skolgång. Det förväntar vi oss. Man kommer inte undan med att säga att man inget vet om motorer. Vidare bör föräldrarna ta ett snack med ungdomarna om vikten av att visa hänsyn mot varandra, olämpligheten i att köra på trottoarer förbi gående, skräpa ner med mera.
En trimmad moped klassas som en lätt motorcykel?
– Precis så är det. Det finns en anledning till varför en ungdom på 15-16 år får framföra ett fordon som går i 30-40 kilometer i timmen. När vi pratar trimmade mopeder är det inte ovanligt att de gör 70-80 kilometer i timmen. Vem vill utsätta sitt barn för en sådan risk? Forskning och erfarenhet visar att 15-16-åringar inte har den mognad än som krävs för att processa lika mycket information som vuxna. Fordonen är heller inte byggda för högre hastigheter vad det gäller bromsar, stabilitet, däck och så vidare.