STARRKÄRR. Det är många boende på landsbygden som påverkas av att busslinje 412 försvinner och en namninsamling har nu startats för att behålla bussen.
– Jag förstår frustrationen, säger Bodil Ahnoff, koordinator hållbar mobilitet i Ale kommun.
På ortsutvecklingsmötet i Starrkärr för snart två veckor sedan presenterade Västtrafik kommande förändringarna i kollektivtrafiken och det stod då klart att busslinje 412 kommer att försvinna i juni. Det väckte mycket ilska och frustration bland åhörarna. Under den gångna veckan har en namninsamling startats för att behålla buss 412.
– Jag kan förstå frustrationen och det blir alltid reaktioner när det sker förändringar. Det är svårt att göra alla nöjda och vi har från kommunens sida försökt att hitta lösningar i det som Västtrafik presenterar så att det ska gynna så många som möjligt, men vi har inte nått hela vägen. Vi har fått ta emot kraftiga reaktioner på grund av att Västtrafik lade över ansvaret på oss under ortsutvecklingsmötet. Det är dock Västtrafik som föreslår hur trafiken ska planeras, säger Bodil Ahnoff.
Kommunen har via ett pressmeddelande på sin hemsida gått ut och kritiserat Västtrafik:
”Västtrafik säger att Ale kommun har beslutat om förändringarna för busslinjerna 412 och 414. Detta är fel. Vi tycker att det är viktigt att Aleborna får korrekt information…
… Västtrafik säger nu att Aleborna kan få vilken kollektivtrafik de vill, bara kommunen betalar extrapengar. Detta anser kommunen är orimligt.”
– Vi tycker att informationen har varit bristfällig från Västtrafik. Vi hade velat att de skulle gå ut med informationen till aleborna för längesedan, men de har valt att inte göra det, säger Bodil Ahrnoff.
Hur påverkas er fortsatta dialog av det här?
– Arbetet fortsätter och även dialogen. Vi har varit väldigt tydliga gentemot Västtrafik kring hur vi tycker och tänker om det här.
Stefan Krafft, trafikutvecklare på Västtrafik:
– Det var ganska väntat att det skulle bli reaktioner. Så blir det alltid när man gör förändringar och de som reagerar är alltid dem som drabbas, säger han.
Hur ser du på att ni får kritik från Ale kommun?
– Det är ett missförstånd. Det har tolkats så, men det som har framförts är att vi har haft en dialog med Ale kommun och politiken. I den dialogen fanns en samstämmighet om att få tätare kollektivtrafik i tätorterna och mindre på landsbygden. Det är ingen som har sagt att det är politiken i Ale kommun som har tagit beslutet.