ÄLVÄNGEN. Samverkan med fokus på att öka tryggheten runt Älvängens resecentrum. I torsdags arrangerades en workshop där representanter från bland annat Västtrafik, SJ Götalandståg, Ale kommun, Nobina, Länsstyrelsen och Polisen medverkar.
– Förändringar måste till nu innan situationen eskalerar, säger Stefan Janbro, gruppchef på Nobina.
Alekuriren har i tidigare artiklar berättat om den samverkan som sker mellan en rad olika aktörer med syfte att öka tryggheten på pendelstationerna i allmänhet och Älvängens resecentrum i synnerhet.
– Arbetet grundar sig en modell som Västtrafik och Länsstyrelsen tagit fram. Den kallas för STK – Samordning, Trygghetsskapande åtgärder i Kollektivtrafiken. Vi kom igång med samverkan på bred front i höstas, men tyvärr har coronapandemin gjort att arbetet tappat lite fart. Nu ska vi emellertid ha en workshop för att se vad var och en av deltagarna kan bidra med, säger Anna Törmänen, lokal kvalitetschef på Nobina.
– Det är viktigt att alla får komma till tals och att vi får en gemensam lägesbild att utgå ifrån. Vi måste arbeta långsiktigt och enas om de konkreta åtgärder som behöver vidtas, tillägger Anna Törmänen.
Såväl Nobina, som ansvarar för busstrafiken i Ale, och SJ Götalandståg, som kör Västtågen på uppdrag av Vässtrafik, vittnar om återkommande oroligheter i och kring resecentrum.
– Det är många ungdomar som hänger inne och utanför väntlokalen vid bussterminalen. Resecentrum har blivit en samlingsplats och emellanåt är det stökigt, säger Stefan Janbro.
För cirka en månad sedan blev en busschaufför knivskuren. Det var två ungdomar som frågade mannen om en cigarett. När han inte hade någon att erbjuda blev han upptryckt mot väggen och knivskuren i armen.
– Tack och lov är den här typen av incidenter extremt ovanliga, men att det sker är ändå en tydlig signal om att något måste hända. Förarna känner ofta lukten av droger och det skapar en oro, säger Dragan Bojanic, skadesamordnare och tillika bussförare på Nobina.
– Ett annat problem som vi förare upplever är de A-traktorer som kör framför bussen på sträckan mellan Älvängen och Skepplanda. När vi ska köra om gasar de på och vid ett tillfälle blev en buss prejad. Dessa trafikfarliga situationer måste få ett slut, säger Dragan Bojanic.
Tågvärdarna är av samma uppfattning, att arbetsmiljön måste förbättras.
– De flesta tillbuden sker på Alependeln och Västtågen, som trafikerar sträckan Göteborg-Vänersborg. Antalet händelser har ökat på senare tid. Droghandel sker mer eller mindre öppet på tågen, förklarar Angelica Steise, chef service på SJ Götalandståg med ansvar för tågvärdar och lokförare.
– Gängmentaliteten är utbredd från Trollhättan och ner mot Göteborg. Tillbuden på sträckan har ökat och det blir ett arbetsmiljöproblem på våra tåg i form av fler hot och våldsincidenter mot vår ombordpersonal. Tågvärdar vittnar om att respekten inte finns på samma sätt idag som tidigare. Till slut påverkas också säkerheten och punktligheten i stort avslutar Angelica Steise.