SKEPPLANDA. Lotta Emegård gläds åt att Ale kommun byter ut vägbelysningen på delar av Kvarnabovägen, men är bekymrad över att antalet lampor totalt sett minskas.
Utan att informera henne placerades dessutom en belysningsstolpe på hennes mark.
– Ingen kontakt, inget avtal, ingenting. Kan en myndighet verkligen göra så? undrar hon.
Svaret på Lotta Emegårds fråga är ja.
Det är NCC som på uppdrag av Ale kommun just nu byter ut vägbelysningen på Kvarnabovägen, förbi Ryksdamm. 12 gamla trästolpar ersätts med nya av stål och numera är det LED-belysning som gäller. Stolparna byter i samband med detta sida av vägen, då nya ledningar grävs ner. De boende gläds åt insatsen, men är frågande till hur informationen gått ut. Lotta Emegård äger en av gårdarna i Ryksdamm och fick av en händelse syn på att en stolpe plötsligt placerats på hennes mark.
– Jag är inte särskilt insatt i dessa frågor, men det förvånar mig att ingen har hört av sig. Vad gör de nästa gång? Anlägger en parkeringsplats? Som markägare borde jag ha informerats.
Kvarnabovägen ligger under Trafikverkets ansvar och för dessa gäller att myndigheten har upp till två meter vid sidan om vägen att betrakta som vägområde.
– Det finns för att kunna utföra arbeten och åtgärder kring vägen som sträcker sig utanför körbanan, förklarar Jimmy Normén, verksamhetschef Teknik i Ale kommun, i ett mejl till tidningen.
Han berättar också att det är ett ledningsärende som kommunen utför. Trafikverket har godkänt att lägga ner ledningen i marken och montera belysningsstolpar inom vägområdet.
– Vi har varit i kontakt med de flesta boende i området och har även lagt information i brevlådorna, skriver han.
Lotta Emegård är dock säker på sin sak.
– Jag har inte varit i kontakt med någon och inte heller har jag delgivits något skriftligen. Det är ingen skada skedd, belysningen välkomnar jag, men förfarandet är jag tveksam till.
Tidigare var hela sträckan på Kvarnabovägen från Skepplanda till Ryksdamm belyst. Numera är det bara en kortare sträcka. Mellan Ryksdamm och Bärs Lid finns inte längre någon belysning.
– Det känns inte alls bra. Den här sträckan är kolsvart. Jag tänker på alla barn och ungdomar som har missat bussen eller av annan anledning måste gå från Skepplanda. Varför gör vi saker sämre och sänker säkerheten? Det är väl mer normalt att en kommun förbättrar och utvecklar boendemiljön till det bättre, säger Lotta Emegård.
Ale kommun äger och förvaltar i stort sett all belysning längs de statliga vägarna på landsbygden. Vad som gäller för belysning utanför tätort framgår av de riktlinjer som kommunen har antagit. Ledorden är rätt belysning där det behövs, när det behövs. Det betyder bland annat att busshållplatser, där det är möjligt, ska vara belysta även utanför tätort. Landsbygden ska däremot inte vara överbelyst.
– Det är en bit mellan Kvarnbo och Ryksdamm som inte klarar våra riktlinjer och här fanns tidigare en gammal anläggning med trästolpar som vi nu har plockat ner. Vi har haft oerhört höga driftkostnader på dessa anläggningar i år. Det har varit träd som fallit över ledningar och vi har tidigare gjort rötbesiktning som visat att många stolpar har fått underkänt, berättar Sem Paalberg, projektledare för Ale kommun.
Vägbelysning på landsbygd ska bara uppföras undantagsvis och då motiveras av till exempel höga trafikflöden, stort antal gång- och cykeltrafikanter eller hög andel mörkerolyckor.