LILLA EDET. Den ideella föreningen Järnvägsfrämjandet Väst tycker att man ska bygga ut järnvägen och låta Alependeln fortsätta till Lilla Edet.
– Det krävs ganska mycket för att få till den samhällsnyttan som skulle motsvara en sådan investering, säger Julia Färjhage (C), kommunstyrelsens ordförande, när hon får höra om förslaget.
Bygg ut järnvägen och låt varannat tåg på Alependeln, sträckan Göteborg–Älvängen, fortsätta till Lilla Edet. Så lyder idén från den ideella föreningen Järnvägsfrämjandet Väst.
– Vi vill att varannat tåg på Alenpendeln fortsätter till Lilla Edet. Det skulle bli ett tåg i timmen och ett i halvtimmen under högtrafik, säger Christer Wilhelmsson, ordförande i Järnvägfrämjandet Väst, och fortsätter:
– Om man kommer från Göteborg så är det många passagerare som hoppar av vid Lödöse Södra som ändå ska till Lilla Edet eller Lödöse centrum. Då kan tåget lika gärna åka dit.
Han är övertygad om att en utbyggnad av järnvägen hade lockat fler människor till att bosätta sig i Lilla Edets kommun.
– I exempelvis Vårgårda ökade befolkningen en hel del när de fick tågtrafik, samma sak gällde för Höör i Skåne när de fick ”pågatåg”, berättar Christer, som samtidigt har full förståelse för att infrastruktur kostar och att det inte rör sig om någon liten investering.
När Julia Färjhage (C), kommunstyrelsens ordförande i Lilla Edet, får höra om idén möter hon det med en realism.
– Jag tycker att det är ett innovativt förslag. Även om man bara skulle ta det halvvägs, att man drar hälften av alependeltågen upp till Lödöse Södra, så skulle det vara jättebra för Lilla Edets kommun. Skulle man dessutom i förläggningen kunna få till ett stickspår till Lilla Edet så är det klart att det hade varit otroligt positivt. Men det är ingen investering som kommunen kan stå för och jag gissar att det är ganska svårt att få till den finansieringen, säger Julia Färjhage.
Samtidigt gör hon ingen hemlighet av vad det befintliga tågstoppet i Lödöse och ombyggnationen av E45:an har betytt för kommunens utveckling.
– Det har betytt otroligt mycket för kommunen och bidragit till att vi numera är en stark tillväxtkommun, säger hon och fortsätter:
– Jag är otroligt tacksam för att vi har ett tågstopp i Lilla Edets kommun, så såg det inte ut från början. Om vi skulle få till ett ytterligare tågstopp i kommunen så vore det givetvis fantastiskt, men jag tror att man behöver vara realistiskt i vad en sådan investering kostar och det krävs ganska mycket för att få till den samhällsnyttan som skulle motsvara en sådan investering, berättar hon.
Dessutom finns det sedan tidigare stora planer runt Lödöse Södra, där tanken är att samhället ska växa ner mot stationen.
– I början av hösten kommer detaljplanen för norra Gossagården gå ut på samråd. Det är en en ganska stor detaljplan med både en ny F-6 skola med idrottshall och ganska många bostäder. Därefter ska det till ytterligare detaljplaner därifrån och ner mot stationen. Det ligger i pipen och är den långsiktiga planen, men hur fort det går beror väldigt mycket på hur konjunkturen utvecklas de kommande åren, säger Julia Färjhage.