HUI, handelns utredningsinstitut, har släppt siffrorna och rapporten för detaljhandeln 2016. Av den framgår att aleborna fortsätter att handla mycket utanför kommungränsen. När det gäller sällanköp sker bara 33% av inköpen i Ale, resterande omsätts i grannkommunerna. Jämfört med 2013 när sällanköpen nästan fördubblade sin andel tack vare etableringen av Klädkällaren har det sett till underlaget skett en tillbakagång. Det begränsade utbudet av återförsäljare inom sällanköp är en naturlig orsak, men också det faktum att handeln är splittrad på flera orter. Mer trogna När det gäller dagligvaror (livsmedel) är aleborna mer trogna. 80 av 100 kronor spenderas i de lokala butikerna, men det kan jämföras med Kungälv där dagligvaruhandelns motsvarande index är 106. Ett inflöde som sannolikt baseras på konsumenter boende i Ales södra delar. Totalt omsätter dagligvaruhandeln drygt 800 miljoner i Ale och Marianne Sjöö, ICA-handlare på Ale Torg, är ganska nöjd.
– Ja, vi ökar lite mer än branschen i snitt, men det är ju uppenbart att det finns mer att hämta. Jag tror ändå att det krävs en stormarknad i Ale för att vi ska lyckas vända siffrorna för handeln i stort. Det skulle få många positiva synergier, säger hon.
Handeln ökar i Ale, men inte i förhållande till befolkningen. Det råder stagnation, men förverkligandet av handelsplats Älvhem kan förhoppningsvis bidra till en utveckling i rätt riktning. Här öppnar bland annat en ny ICA Supermarket och Dollar Store. Även Colorama flyttar till större lokaler i slutet av året.
– Jag tror ändå att det blir svårt att skjuta ordentlig fart om vi inte löser utpendelingen. Det är för många som inte jobbar i Ale och väl i Göteborg kan du lika gärna handla på vägen hem. Vi behöver fler dagjobb i Ale, säger Tobias Håkansson, butikschef Coop Extra i Älvängen, men samtidigt ser han möjligheter.
– Vi vet att många väljer att handla på stormarknader, men det är inte alltid så roligt. Kan vi få fler att upptäcka hur snabbt och lätt det är att handla på hemmaplan kan vi garanterat vinna många nya kunder, säger han.
I Nödinge är jobbet med den fördjupade översiktsplanen inne i ett slutskede. I Älvängen pågår det för fullt. Dessa studier ska ligga till grund för nya bostäder och en utvecklad handel. Siffrorna från HUI visar att det är minst sagt angeläget. Våren 2019 kommer Kongahälla Shopping att öppna med över 100 nya butiker och två stormarknader på plats.
– Det blir en utmaning och är självklart inget som vi ser fram emot, men det finns en plan för Ale också. Nu ska vi bara se till att förverkliga den också, avslutar Marianne Sjöö.
Detaljhandeln i Ale i siffror
År Befolkning Total försäljning Bruttoomsättning Index/andel Totalt
2016 29549 1 108 803 305 80 33 57 %
2015 28862 1 074 780 294 80 33 57
2014 28423 1 057 772 285 83 34 59
2013 28074 1 049 760 289 84 35 60
2012 27842 857 704 153 80 19 50
2010 27442 789 649 140 77 17 48
2008 27154 785 633 152 81 19 50
2006 26800 717 573 144 90 20 53
2000 25421 522 388 134 79 27 53
1997 25338 405 305 100 67 24 47
1994 25357 355 272 83 60 21 42
1993 25204 342 274 68 62 18 42
Så här läser du tabellen:
Ales befolkning 2016 var 29 549 och den totala detaljhandeln omsatte 1 miljard och 108 miljoner kronor. Av dessa spenderades 803 miljoner kronor inom dagligvaruhandeln (DV) som förutom livsmedel också omfattar till exempel apotek, systembolag och blommor. Sällanköp (SK), skrymmande varor, omsatte 305 miljoner kronor. 80% av dagligvaruinköpen 2013 skedde i Ale, 33% av sällanköpen. Totalt innebär det att 57% av alebornas inköp skedde på hemmaplan. För 20 år sedan, 1994, var samma siffra 42%. I ett 23-årsperspektiv har utvecklingen trots allt varit positiv.