Semestern var redan inledd för många och i antågande för andra. Då fick Business Region Göteborg en förfrågan om vilka etableringsalternativ som finns i regionen för en större fabrik (ca 60 hektar). Det var snabba ryck. Volvo Cars och Northvolt ville ha alternativen på bordet fredag 20 augusti.
Läs också: 3000 nya jobb i sikte
– Först tänkte jag att det här är för stort och kraven var många. I nästa stund tänkte jag att Ale är ju den optimala platsen. Effekterna av att få en etablering i den här storleken går nästan inte att beskriva. Det är en enorm möjlighet för det lokala näringslivet, arbetsmarknaden och inte minst för tillväxten i kommunen. Det var bara att köra igång. Personal avbröt i vissa fall sin ledighet, andra ändrade sina semesterplaner. Alla gick in och gav järnet. Vi fick fram ett förslag som i mina ögon är helt perfekt. Nu hoppas vi att Volvo och Northvolt är lika positiva som vi. Tar vi oss igenom det första nålsögat och får chansen att presentera lokaliseringen i detalj har vi goda chanser att få den här etableringen till stånd, säger Mikael Berglund.
Ale är långt ifrån ensam i jakten på jobben och batteriföretagets jättesatsning.
Hur långt är man beredd att gå som kommun för att vinna den här etableringen?
– Jag tror att alla kan tänka sig att göra väldigt mycket för att lyckas, men det finns ett regelverk att följa och det gör vi. Northvolt vill framför allt tillverka gröna batterier som är hållbara på riktigt. Energi och miljöeffekter är sannolikt väldigt viktiga. Där ligger vi bra till med vår närhet till Torslandafabriken, menar Berglund.
Vilka direkta effekter skulle en etablering i den här storleken medföra för Ale kommun?
– 3000 nya jobb, enkla som avancerade. Det motsvarar 10% av vår befolkning så det säger en del om vidden på det här. Sen tänker jag på alla våra tjänsteföretag som får en potentiell storkund, taxinäringen är ett bra exempel. Vi får ett underlag som kan göra det intressant för en hotelletablering. Många av arbetstagarna kommer sannolikt att vilja bo nära sin arbetsplats, vilket innebär att vi som kommun måste skala upp nybyggnation av bostäder, förskolor och skolar. Det är utmanande i vissa avseenden, men framför allt är det stimulerande, säger Berglund.
Skulle Stora Viken avvisas är arbetet inte förgäves. Vetskapen om att Ale kan erbjuda möjligheten till etableringar i den här storleken kan ge resultat längre fram.
– Vi spelar i en helt annan liga nu. Att vi är med och konkurrerar om Volvo Cars säger väldigt mycket om Ales potential, avslutar Mikael Berglund.