Trafikanter på E45 har kunnat se hur det glasade bullerskyddet mellan Nol och Nödinge har krossats på sina håll.
– Nu väntar vi med att byta tills det blir lite varmare. Det är inte bara att byta. Det krävs assistans och vägtrafikledning för att skapa säkerhet runt de som utför uppdraget, berättar Sara Oscarsson, informationsansvarig för BanaVäg i Väst.
Kostnaden för att byta en ruta blir därför väldigt hög, då det alltid krävs att trafiken leds om.
– En ruta skulle kosta 20 000 kronor att byta. Nu försöker vi samla ihop allt till ett och samma tillfälle för att göra det så kostnadseffektivt som möjligt, säger Sara Oscarsson.
Det är ett härdat glas som är mycket tåligt.
– Vi hoppas att det är en destruktiv tillfällighet. Det var ett stort önskemål att bullerskydden skulle ha genomsikt så vi hoppas att alla ska uppskatta detta. Att vi valt glas istället för plast är också en fråga om högre kvalitet.