NÖDINGE. Framtiden för Ale kommun är en möjligheternas tid.
Pendelstationer på den dubbelspåriga järnvägen samt en fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan ger kommunen en ovärderlig chans att stärka sin betydelse som en del i Göteborgsregionens utveckling.
Därför tar nu kommunen krafttag för att förbättra näringslivsklimatet i Ale.
Att medverka till ett positivt företagsklimat är livsviktigt för en kommun som Ale, som med 2 064 registrerade bolag symboliserar det moderna entreprenöriella samhället. Men istället för att blomstra har klimatet de senaste åren snarare tyckts vissna. Mot den bakgrunden beslöt kommunstyrelsen i februari 2011 att ge näringslivsenheten i uppdrag att under våren besöka och intervjua så många av företagen som möjligt. Syftet var att ta reda på vad och hur kommunen kan agera för att vända denna trend så att Ale inom några år når sin potential.
– Intervjuerna bekräftade mycket av det som tidigare framkommit i olika undersökningar kring näringslivsklimatet i Ale kommun. Det fanns också nya synpunkter och utvecklingsidéer som kommer att bearbetas och värderas så snart det är möjligt, säger Jerry Brattåsen på näringslivsenheten.
Den förbättringsfråga som företagen tydligast markerar handlar om myndighetshanteringen i samband med bygglov och miljöärenden. Företagarna vill kunna få kontakt med kommunen när behov uppstår och gärna välkomnas att diskutera frågorna vidare. Klar och tydlig information om vad som krävs för att få tillstånd efterfrågas. Dessutom vill man från företagssidan ha en snabbare ärendehantering och bli uppdaterad på hur långt ärendet nått i processen.
– Vidare upplevs utbudet av logistiskt intressanta verksamhetstomter och verksamhetslokaler som för litet när företagens behov förändras, säger Brattåsen.
– Företagare i Ale har kontakter med likasinnade i andra kommuner och får ibland frågan från dessa om det finns tomter i Ale och hur det är att vara företagare i vår kommun. Flera företagare nämner då att de inte hittar den exploaterbara tomten som behövs i Ale utan funderar på andra kommuner.
Som företagare, kanske i synnerhet som småföretagare, finns det ett stort behov av att nätverka med andra i samma sits. Många småföretagare i Ale anser att de arrangerade ”soppluncherna” fyller en stor funktion där man bland annat uppger att man fått nya affärskontakter.
För att knyta till sig ytterligare företag till kommunen vill man från näringslivet se en än mer aktiv marknadsföring. En självklar symbol för Ales framtid är gymnasiet, vilket engagerar företagarnas tankar.
– Man ser behovet och dess värde för kommunens profil men också för att ungdomarna ska få en bra start i livet och kanske själva bli företagare i Ale, säger Jerry Brattåsen.
Att kommunen vågar satsa på marknadsföring och samtidigt skapa resurser för att hantera möjligheterna som kommer de närmaste åren anses viktigt. Genom ökad försäljning kan företagen växa och därmed skapa arbetstillfällen i kommunen. Många företag är också beredda att bidra till en ökad marknadsföring.
I övrigt anses utbudet av restauranger, hotell och i vissa fall konferensmöjligheter vara en brist i kommunen. Man ser gärna ett centralt placerat hotell i Ale där man kan förlägga gäster. Som det är nu använder man oftast Fars Hatt i Kungälv eller något hotell i Göteborg.
– Företagarnas insikter om näringslivsklimatet i Ale är en nödvändig hjälp för att kvalitetssäkra den kommunala verksamheten. Nu har vi gjort den här undersökningen och fått svar på vad som inte fungerar. Vissa problem som attityder och handläggningstider kan vi lösa internt. Men det finns också frågor som vi behöver lösa tillsammans och i samförstånd med företagen, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M).