Tidlös och robust utformning med stor synlighet mot tåg- och busstrafiken har prioriterats i utformningen av de nya pendeltågstationerna. En stolt trio från Västtrafik ser fram emot invigningen om en dryg månad. Från vänster: Stefan Ekman, infrachef, Jarl Samuelsson, tågtrafikchef och Lars-Erik Pedersen, projektledare. I förra veckan bjöd de in till en förhandsvisning av Nol station.
Tidlös och robust utformning med stor synlighet mot tåg- och busstrafiken har prioriterats i utformningen av de nya pendeltågstationerna. En stolt trio från Västtrafik ser fram emot invigningen om en dryg månad. Från vänster: Stefan Ekman, infrachef, Jarl Samuelsson, tågtrafikchef och Lars-Erik Pedersen, projektledare. I förra veckan bjöd de in till en förhandsvisning av Nol station.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2012/11/v-45-Västtrafik-1.jpg

Lång resa som snart är i mål

NOL. Nu är det bara en dryg månad kvar till invigningen av Alependeln. I förra veckan öppnade Västtrafik dörren till en förhandsvisning av Nol station. – Vi är mycket stolta och glada. Arkitekturen håller hög klass, förklarade Västtrafiks infrachef Stefan Ekman.

NOL. Nu är det bara en dryg månad kvar till invigningen av Alependeln.
I förra veckan öppnade Västtrafik dörren till en förhandsvisning av Nol station.
– Vi är mycket stolta och glada. Arkitekturen håller hög klass, förklarade Västtrafiks infrachef Stefan Ekman.

I torsdags gläntade Västtrafik på dörren till Nol station. Media fick tillsammans med kommunledningen i Ale chansen att titta lite närmare på en av de fem pendeltågsstationer som kommer att vara i drift från och med den 9 december.
– Inledningsvis blir det halvtimmestrafik, men den 7 januari rullar vi igång med kvartstrafik morgon och eftermiddag. Det känns helt fantastiskt att få uppleva denna satsning med ny bana, nya stationer och nya tåg, säger Västtrafiks tågtrafikchef Jarl Samuelsson.

Det är Västtrafiks största enskilda satsning sedan Kungsbackapendeln startades upp i början av 90-talet.
– Vi har satsat 330 miljoner kronor i det här projektet och i den summan ingår de fem stationerna i Ale, stationen Lödöse Södra, Gamlestadens första etapp samt resecentret i Älvängen. Därutöver tillkommer investeringar som Trafikverket och Ale kommun gjort, berättade Stefan Ekman.

Tidlös design
Robusta material och en enkel och självklar struktur. Det är vad som kännetecknar de nya pendeltågsstationerna i Ale enligt Stefan Ekman.
– Det ska vara tidlöst, tryggt och säkert. Tillgänglighetsfrågan har varit viktig då vi planerat utformningen av stationerna, säger Ekman.

I stationsbyggnaden är väggarna av klinkers, golvet av kalksten och räckena av stål. Vissa inslag av trä finns också. Den frispända bron över vägen, som förbinder tornen, utgörs av laminerat glas.
– Transparensen är viktig för den upplevda säkerheten och att man ser när tåget kommer, säger Ekman.

Väderskydden på plattformen är utspridda och ska harmonera med respektive station. Varje station är också försedd med en unik kulör. I Nol är färgen röd och ska anknyta till ortens batterifabrik. Älvängen är gul, Nödinge grön, Bohus blå och Surte svart.

Fortfarande återstår ett visst arbete innan stationerna är helt klara. Bland annat ska det upp informationsskyltar och digitala displayer med realtidsvisning för buss- och tågtrafiken.
– Det har varit en lång resa och snart är vi i mål. I mitten av 90-talet väcktes frågan första gången, den provisoriska stationen i Älvängen byggdes för att väcka marknaden och 2005 fattades ett beslut om trafikstrukturen. Snart är det dags för den efterlängtade invigningen, konstaterar Stefan Ekman.

Fem pendeltågsstationer i Ale kommer snart att vara i drift. I förra veckan hade Västtrafik bjudit in till en förhandsvisning av Nol station.

Fem pendeltågsstationer i Ale kommer snart att vara i drift. I förra veckan hade Västtrafik bjudit in till en förhandsvisning av Nol station.

Mer från samhälle

”Det finns en osäkerhet på bostadsmarknaden”

Enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik går prisutveckling fortsatt upp i…

Byggnationen dröjer på Gustavas Plats

Serneke, då under namnet SEFA AB, vann redan 2012 Ale…

”Trafikproblemen måste åtgärdas”

Gruppen har funnits sedan 2013 och medlemmarna har sedan dess…

Investeringsstödet gjorde bygget möjligt

Det var ord som klingade ljuvligt i öronen på Socialdemokraterna.…

Senaste nytt

Ale Handboll tog första skalpen

Efter en medioker fjolårssäsong är Ale Handbolls herrar tillbaka i…

Fastighetsbyrån om läget på bostadsmarknaden:
”Ett guldläge för köparna”

Den senaste mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, där mäklare från Fastighetsbyrån runt…

Bergendahls Blommor firar 30 år

I dagarna två, fredag och lördag, pågår jubileumsfirandet. När lokaltidningen…

Höstmarknad stundar på Café Torpet

Nio utställare har hittills anmält sitt intresse till den höstmarknad…

Tre matcher från avancemang till division 1

Mötena med Stenungsunds IF är alltid tuffa och täta. I…

Så påverkas kommunen av elpriserna

På uppdrag av regeringen ska landets myndigheter se över sin…

Rejält kraftprov väntar för Christina

För tio år sedan flyttade Christina Molin till Surte tillsammans…

Bryggare med internationell erfarenhet

Anke Fries har sina rötter i Tyskland. Efter avslutade studier…

Mörck lysande i Ale Kulturrum

Vilken start på hösten som Ale Riksteaterförening har fått. Två…

Alebacken ger inte upp hoppet

Skidanläggningarna har det tufft, inte minst i södra Sverige. Där…

Nu lämnar Stefan Brandt vd-posten

Stefan Brandts avsked innebär också slutet på en lång yrkesbana…

Upp för Ale och ner för Lilla Edet

På onsdagen släpptes resultatet i Svenskt Näringslivs årliga ranking av…

Polis har skjutit beväpnad man

Strax före klockan sex på onsdagsmorgonen larmades polisen till en…