ALAFORS. Lång resväg till och från skolan.
För Susanna Johanssons två barn, 8 och 10 år, tar det en timme och 50 minuter att ta sig från Himlaskolan.
Totalt är det 10-15 barn som berörs och föräldrarna kräver nu en förändring, något som i dagsläget inte ser ut att bli möjligt.
En busstur från Himlaskolan till Sannum tar normalt nio minuter, men då barnen slutar sent tvingas de ta en buss som går via Starrkärr, Kollanda och Kilanda för att sedan komma till Ryd, Sannum och Grunne. Det gör att resan istället tar 51 minuter till hållplatsen Ragnars Hage där Susanna Johanssons barn hoppar av och går den sista biten hem. Innan dess har de först fått vänta i 50 minuter innan bussen kommer till skolan.
– Barnen är stressade och illamående när de kommer hem från skolan. De har ingen chans att läsa läxor på bussen eftersom den skumpar fram på vägarna. Mina barn har ibland gått av bussen och genat fyra kilometer, fast att jag inte tillåter det, för att de blir så åksjuka. Det är en farligt trafikerad väg med många backar och krön, så det är klart att man blir orolig.
Jenny Kollén och Maria Engelin har även de barn som befinner sig i samma situation.
– När vi försöker förklara hur illa det är känns det som att alla skyller på alla, säger Maria.
Problematiken grundar sig i att bussen inte är en specifik skojskjuts utan ingår i Västtrafiks vanliga kollektivtrafiknät. För att så många elever som möjligt ska kunna åka med bussen beslutade man för två år sedan att lägga om trafiken, vilket resulterade i den långa sträckan.
Johanna Olsson, administrativ chef för sektor utbildning, kultur och fritid fick för några veckor sedan kännedom om problemet som föräldrarna upplever.
– Jag har meddelat västtrafik, men vi har ännu inte fått någon respons. Vi har i dagsläget inga resurser till att skicka ut taxibilar för att turen är för lång. Eftersom kollektivtrafiken är så pass komplex tar det tid att få igenom en omläggning.
Ekonomin hindrar
Föräldrarnas önskemål är att man sätter in fler bussar på linjen, något som Johan Hasselqvist, trafikutvecklare på Västtrafik, inte tror kommer att bli möjligt i första taget.
– Det ser väldigt mörkt ut. Tidtabellerna som kommer att gälla från och med december är redan lagda och väntar på att tryckas. Just nu har vi fullt upp med att bibehålla den trafik vi redan har, och i och med Ale-pendeln ligger mycket fokus på att planera inför framtiden. De ekonomiska ramarna är redan sprängda och därför har man ingen möjlighet att sätta in en extra tur på den linjen.
Först i juni nästa år uppdateras turlistorna på nytt och för att kunna tillgodose så många behov som möjligt tar Västtrafik emot tips från allmänheten. Johan Hasselqvist uppmanar därför föräldrarna att meddela sina önskemål.
Rektorn på Himlaskolan, Anna Koppfeldt- Sandström, var en av de första som mottog kritiken angående busslinjen. Hon upplever att det skett en missuppfattning där man tror att rektorerna fattar beslut om skolskjutsen.
– Jag försöker på bästa sätt att synkronisera barnens scheman med busstiderna, men vi måste också följa den lagstadgade timplanen. Skolans skyldighet är att se till så att barnen inte ska behöva vänta mer än 60 minuter innan bussen kommer, och det följer vi. Jag gör vad jag kan och självklart förs kritiken vidare till de som har delegation att fatta besluten.
Flera brister
Förutom den långa bussturen är Susanna Johansson rädd att hennes barns säkerhet äventyras på väg hem från skolan. Hon anser att det finns brister på flera ställen.
– Det händer ofta att bussen inte kör in i vändslingan där barnen står och väntar, utan istället stannar där bilarna kör. Då springer alla barnen över vägen för att hinna med och det är rent av livsfarligt. Dessutom är bussarna alldeles för stora för att köras på småvägarna där vi bor, vilket också är en fara för barnen när de går längs kanten.
Johan Hasselqvist på Västtrafik har tagit del av sypunkterna och förklarar:
– Det är bussbolaget Nobina som kör för oss, och självklart ska de köra in i vändslingan. Eftersom hållplatserna heter likadant kan det hända att busschaufförerna missar det, men vi ska självklart se över problemet och informera igen. Vad gäller de stora bussarna är det inte ekonomiskt hållbart för bussbolaget att sätta in en mindre buss enbart för den turen. De måste kunna användas på flera linjer och då vara av samma fordonstyp. Man kan inte ha en buss som bara står och väntar största delen av dagen.