ALE/LILLA EDET. Vägbygge och inställd tågtrafik bäddar inte för de bästa förutsättningarna för att få lilla edet- och aleborna att åka mer kollektivt.
Men arbetet för miljön fortsätter och resultatet från det senaste projektet, Dialog med hushållen, ser lovande ut.
Bilanvändandet ser ut att kunna minska inom ett antal år.
Att ändra våra resvanor är bland det svåraste som finns.
Trots det lyckades det treåriga projektet ”Dialog med hushållen” över förväntan enligt en just genomförd utvärdering.
Dialog med hushållen är ett gemensamt projekt där Ale och Lilla Edet samt åtta andra kommuner i Göteborgsregionen har deltagit. Projektet är en så kallad Guldklimp som har fått medel från Naturvårdsverkets Klimatinvesteringsprogram (Klimp) för särskilt effektiva åtgärder. Projektägare är Göteborgsregionens kommunalförbund med Västtrafik och kommuner som deltagande parter.
Totalt har 29 107 personer i tio av Göteborgsregionens kommuner under tre år kontaktats per telefon. Ett år senare kontaktades sammanlagt 1 500 av dessa igen.
Reducerat bilåkande
Det visade sig då att samtalet tillsammans med informationsmaterial fått dem att reducera bilåkandet med i genomsnitt 111 mil per år. Detta motsvarar, i de tio kommuner som deltog i projektet, koldioxidutsläpp från 1000 oljeuppvärmda villor eller 2000 normalanvända bilar.
För Lilla Edet skulle detta kunna betyda en minskning på sammanlagt 118 000 mil om alla som deltog i undersökningen valt att förändra sina resvanor på motsvarande sätt. I en obearbetad jämförelsegrupp såg man ingen minskning av den genomsnittliga körsträckan.
Positiv utvärdering
– Utvärderingen visar att människor både kan och vill ändra sitt vardagsresande, men att man behöver lite hjälp med att komma till skott. Då kan information och framförallt en direkt dialog vara det som omvandlar tanke till handling, säger Börje Ahlqvist och Helena Grimm, ansvariga för projektet i Lilla Edet.
Någon minskning av bilinnehavet kunde inte mätas, inte heller en större andel miljöfordon jämfört med jämförelsegruppen. Däremot kunde man se indikationer på att resor flyttats över till kollektivtrafiken.
Förändringen har alltså skett utifrån dagens förutsättningar. Kollektivtrafiken förstärks hela tiden och med Västsvenska Paketets infrastruktursatsningar kommer förutsättningarna för en attraktiv kollektivtrafik bli ännu bättre. Målet för Göteborgsregionen som helhet är en fördubbling av kollektivtrafikresandet.
Eftersom Ale kommun står mitt uppe i ombyggnaden av E45 väntade man så länge som möjligt med att kontakta de boende. Därför har det inte gått tillräckligt lång tid för att kunna göra en uppföljning i området. Men enligt Annika Friberg, ansvarig för projektet i Ale, kan man ändå se att resultatet är applicerbart även här.
– Just nu är det ganska stökigt i kommunen så det var inte helt rätt tid att försöka påverka resvanorna. Men när vägbygget är klart har vi världens chans att få människor att åka mer kollektivt.
Hon tror att bra information och lockbeten som exempelvis provåkarkort ska få fler alebor att ställa bilen hemma i framtiden.