ÄLVÄNGEN. Ale kommun har ansökt om 147,6 miljoner kronor för att sanera det västra industriområdet i Älvängen. Under nästa år hoppas kommunen få besked av Länsstyrelsen.
– Det är en prioriterad fråga, då det ytterst handlar om att rädda 700 000 göteborgares dricksvatten, säger Lars Lindström, mark- och exploateringschef.
Älvängens Företagarförening arrangerade i torsdags höstens frukostmöte i Älvängens Folkets hus. En av rubrikerna var Carlmarks tidigare industriområde. Här finns både en konstaterad skredrisk, men framför allt gott om förorenad mark.
– Det handlar om marksanering av en 700 meter lång sträcka. I samband med detta åtgärdar man även skredrisken. Det är en förutsättning för att kunna sanera marken. Vi har från kommunens sida redan 10 miljoner kronor i utredningskostnader och vi vet att även staten prioriterar den här frågan. Det handlar om att rädda 700 000 göteborgares dricksvatten. Det är förödande om dessa föroreningar hamnar i Göta älv, säger Lars Lindström.
I somras skickade Ale kommun in en ansökan om 147,6 miljoner för att sanera det berörda området. Beviljas ansökan kan arbetet sannolikt inledas nästa höst.
Kajsa Reimers, planchef i Ale kommun, berättade sedan om den fördjupade översiktsplan som är påbörjad för Älvängens tätort. Den omfattar även det område som förhoppningsvis snart ska saneras.
– Vi får se hur politiken vill att området ska utvecklas i framtiden. Med tanke på närheten till Göta älv och godstrafiken på järnvägen är det nog inte aktuellt med bostäder, snarare verksamheter och kontor, menar Kajsa Reimers.
Den fördjupade översiktsplanen ska också lägga fast var ringleden öster om Älvängen ska gå. Förbifart Älvängen ska öppna upp samhällets möjligheter att fortsätta växa, men en ny förbifart ska framför allt avlasta Starrkärrsvägen och göra det lättare för fler att nå E45 utan att köra ner i centrum.
– Vårt förslag kommer ut till samråd under första kvartalet nästa år och antas förhoppningsvis i början på 2022, säger Kajsa Reimers.
Detaljplan 1 för Älvängen centrum jobbar man med parallellt. Den omfattar området från resecentrum och runt den tidigare ICA-tomten. Anna-Karin Gmoser, projektutvecklare, och Mikaela Rawweg, planarkitekt i Ale kommun, redogjorde för arbetet.
– Vi planerar för 250 bostäder i en ganska sluten bebyggelse med tanke på bullernivåerna. Svenska kyrkan vill också ha plats i centrum. Den stora utmaningen och som vi ännu inte har någon lösning för är parkeringsbehovet. Någon form av parkeringshus blir det säkert, frågan är var och hur, säger Anna- Karin Gmoser.
Den stora utmaningen är att ett stort antal pendelparkeringar går förlorade när ytterligare ett järnvägsspår ska byggas, vilket gör att parkeringarna på Fabriksvägen (industriområdet) försvinner.
– Parkeringar till de nya bostäderna finns med i exploatörernas planer så det är inget problem, utan det är pendelparkeringarna och besöksparkering till verksamheter i centrum som vi inte har någon lösning på än, säger Mikaela Ranwweg.