ALE. Det har snart gått tio år sedan motorvägsutbyggnaden mellan Göteborg och Trollhättan stod klar.
E45:an och pendeltågen har i allra högsta grad förändrat förutsättningarna för Ale som kommun.
– Vi hade en bild kring 2010-2012 av hur viktig den skulle bli, men vi kunde inte förstå den effekten vi ser nu, berättar Mikael Berglund, kommunstyrelsens ordförande.
För snart tio år sedan, 2012, stod den klar – utbyggnaden av motorvägen. Sedan dess, har den, tillsammans med pendeltågen, bidragit till ett växande flöde till och från Ale.
Efter Alependelns intåg har resandet inom Ale skjutit i höjden och statistiken vittnar om att kollektivtrafiken blivit attraktiv på ett helt annat sätt. Kring etableringen 2012 genomfördes drygt en miljon resor om året i Ale. Sju år senare, 2019, hade antalet resor per år näst intill tredubblats.
Av naturliga anledningar, minskade antalet resor dramatiskt under pandemin – men blickar man tillbaka till tiden innan utbyggnaden blir det tydligt vad de nya förbindelserna betytt för kommunen.
– Vi hade en bild kring 2010-2012 av hur viktig den skulle bli, men vi kunde inte förstå den effekten vi ser nu. Vi har blivit attraktiva på ett helt annat sätt, vi har ökat vår befolkning avsevärt och vi planerar nu med den nya översiktsplanen för att bli över 50 000 invånare. Det är motorvägen som har gett de förutsättningarna, berättar Mikael Berglund (M), kommunstyrelsens ordförande.
Det bättre flödet till och från kommunen har inte bara ändrat möjligheterna för invånarna, de har även lockat till sig företagen. En dragningskraft som förändrat spelreglerna.
– När någon hörde av sig innan motorvägen stod klar, så var det enastående och blev som en löpeld genom organisationen att något företag tittade på oss. Idag står företagen i kö och vi har en utmaning med att hinna ikapp med tillräckligt mycket verksamhetsmark. Det är en fundamental skillnad, säger Mikael Berglund.
Nya företag, med nya tjänster och lokal service gör samhället härligare att leva i, menar Mikael Berglund.
– Det gör att det bli enklare och trevligare att leva här om det finns lokala handlare som kan hjälpa dig. Annars blir det någon form av sovstad. Vi har gått i motsatt riktning, vi har blivit aktivare och attraktivare med ett större utbud. Vi har fler restauranger och butiker än vad vi hade då, det skapar förutsättningar för det här trivsamma, berättar Mikael Berglund.
Daniel Marsfeld