NÖDINGE. En levande stadskärna där invånarna kan aktiveras. Det är en viktig fråga för Sito & Voodoo Associates som har utformat framtidens Nödinge centrum.
– Nödinge ska vara en levande ort, säger Jenni Lautso.
Lokaltidningen fortsätter att presentera teamen som har tagit fram skisser över framtidens Nödinge. Näst ut är Sito & Voodoo Associates som vill att Nödinge ska bli en levande ort där invånarna aktiveras.
– Vi ser stor potential i Nödinge med tanke på att det tar endast 17 minuter till Göteborg med tåget. Nödinge är en växande ort där invånarantalet förväntas öka under de kommande åren. I dag åker majoriteten av befolkningen till Göteborg när de vill aktiveras, säger Jenni Lautso och fortsätter:
– Vi vill i stället skapa ett centrum där Nödingeborna kan aktiveras i sin hemort. Det är vad folk efterfrågar och kräver i dag. Nödinge ska vara en levande ort där invånarna trivs.
Sito & Voodoo Associates har i sitt förslag tagit fram hur Nödinge år 2030 ska erbjuda ett helt nytt levnadssätt med ett nytt stadscentrum som bland annat innehåller butiker, caféer och restauranger på en 20 000 kvadratmeter stor handelsyta.
– Vi har fått bilden att Nödinge centrum, liksom många andra centrum i småstäder, är utspritt och tendensen blir då att caféer och restauranger har svårt att överleva. Vi har därför lagt stort fokus på att gruppera viktiga byggnader som exempelvis kommunhuset, hotellet och ett köpcentrum som ska ligga nära pendelstationen där flest människor rör sig, berättar Francois Duchastel och fortsätter:
I förslaget finns även flera olika bostadsområden som ligger i närheten av det nya centrumet. ”En by i byn” är en småskalig kvarterstruktur som innehåller byggnader som varierar mellan 2 till 4,5 våningshus. Tanken är att det ska finnas affärslokaler i bottenvåningarna och i kvarteren är bilfria.
– Det gör allt mer levande med bostadsområden som ligger i närheten av det nya centrumet, säger Francois Duchastel.
Runt de här bostadsområdena föreslår de att man ska bygga parkeringsvåningar som ska skydda invånarna mot den rådande bullerproblematiken. Även att placera de större byggnaderna nära järnvägen är en lösning som finns med i förslaget.
– Vi har försökt utforma en barriär som ska skydda invånarna mot bullret och jag tycker att vi har fått fram en bra lösning eftersom att de här byggnaderna är till för kontor och andra dagliga verksamheter. Dessutom har vi segregerat trafiken till den södra och norra sidan, vilket gör att gågatan i centrum endast är till för fotgängare, säger Francois Duchastel.