ALE. Kommunfullmäktige har tidigare beslutat att anta en handlingsplan för ett övertagande av vägföreningar i Ales tätorter. En ny utredning har genomförts och den visar att investeringskostnaden har ökat med 53 miljoner kronor.
– Det är inte investeringskostnaden som är alarmerade, utan det är den löpande driftkostnaden som ska betalas varje år, säger Henrik Fogelklou (M), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden
Det var i september 2015 som kommunfullmäktige bland annat beslutade att anta en handlingsplan för övertagandet av allmän platsmark som sköts av vägföreningar i Ale kommun. Frågan låg därefter vilande fram till förra året då en ny utredning genomfördes.
– Det tidigare beslutet hade fattats på bristande underlag och de ekonomiska förutsättningarna har förändrats väsentligt, berättar Henrik Fogelklou.
Utredningen visade att investeringskostnaden för kommunen skulle landa på totalt 67,7 miljoner kronor för att överta huvudmannaskapet i Ales tätorter, vilket är 53 miljoner mer än vad den tidigare handlingsplanen visade.
– Det är inte investeringskostnaden som är alarmerade, utan det är den löpande driftkostnaden som ska betalas varje år. Den har ökat med sex miljoner och de pengarna kommer vi tvingas ta från en annan del av verksamheten. Om det är kommunfullmäktiges mening att vi ska genomföra det här krävs det att vi får mer pengar. Samhällsbyggnadsnämnden har inte tagit någon ställning i om det här är ett bra eller dåligt beslut, utan vi konstaterar enbart att det behövs större ekonomiska resurser för att det ska kunna genomföras, säger Henrik Fogelklou och fortsätter:
– Den årliga driftkostnaden var betydligt högre än vad den tidigare utredningen visade. Om kommunen ska ta över efter vägföreningarna i Ale väntas det kosta uppemot 12,5 miljoner kronor per år för att sköta driften, vilket är mer än dubbelt vad som tidigare redovisades. Utredningen pekar på kostnader kopplade till att löpande drift och underhåll på sina håll inte har utförts som det var planerat. Man kanske har räknat med ett snabbt övertagande och därför hållit tillbaka något.
Det tidigare beslutet byggdes också på en felaktig hänvisning till Plan-och bygglagen som angav att kommunen hade huvudansvar för allmän platsmark om inte detaljplanen direkt angav enskilt huvudmannaskap. Den tidigare lagstiftningen upphävdes 2011 och gällde därför inte vid tiden för beslutet.
– Vi har rättat till det så att det inte längre finns några tveksamheter. Vi kommer att skicka tillbaka ärendet till fullmäktige som kommer att hantera frågan på nytt, säger Henrik Fogelklou.