NÖDINGE. En två år lång diskussion är till ända.
Under 2017 kommer Västtrafik att åtgärda de rostiga räckena på Ales fem pendelstationer.
– Det är ett positivt besked även om vi alltid tycker att det borde gå fortare, säger Kommunstyrelsens ordförande, Paula Örn (S).
Tålamodet tog till sist slut. I fredags kallade kommunalråden Paula Örn och Mikael Berglund (M) in representanter från Västtrafik för att markera sitt missnöje med de rostangripna pendelstationerna.
– Vi har fått många synpunkter från upprörda alebor. Stationerna är så nya och skadan på räckena uppstod tidigt. Trots flera påstötningar har inget hänt, förklarar Paula Örn och oppositionsrådet fyller i:
– I allmänhet är aleborna väldigt stolta över dessa annars så vackra pendelstationer. Jag tror det är därför de irriterar sig på att det rostar inomhus, säger Berglund.
För Västtrafik är det inga nyheter. Problemet uppdagades tidigt, men av olika skäl har det inte prioriterats.
– För oss är det ingen jättefråga. Självklart ska det åtgärdas, men det har varit en process för att klargöra vems ansvaret är. Inledningsvis ansåg vi på Västtrafik att det måste vara ett garantiåtagande från byggaren. En utredning visade sedan att felet låg i beställningen. Vi har i våra handlingar inte beskrivit tornen som utomhusmiljö, vilket det i själva verket är eftersom dörrarna är öppna så mycket. Det gjorde att beställningen utfördes på fel sätt. Det är således vårt ansvar, säger Stefan Ekman, infrachef på Västtrafik.
Under våren 2017 kommer uppdraget att blästra och måla om i pendelstationerna att handlas upp.
– Det här måste gå den formella gången och tyvärr kan vi inte specificera oss bättre än att åtgärden ska vara slutförd under året, säger Margareta Bergström, teamledare för Västtrafiks resecentrum.
Det finns också trasiga rutor som inte har bytts ut i tornen i både Bohus och Älvängen. Det är svårt att utföra när tågen är i trafik.
– Tyvärr är det väldigt svårt att planera in tågavstängningar. Vi väntar på bästa tillfälle. Rutorna finns i lager, säger Margareta Bergström.
Under mötet framfördes också kritik till Ale kommun från Västtrafik avseende oroligheterna i Älvängens resecentrum.
– Vi har återkommande problem där. Det har blivit ett tillhåll med klotter och skadegörelse som följd. Här måste ni som kommun agera. Vi har satt in extra rondering, men det är inte hela lösningen, markerade Margareta Bergström.
Ale kommun är medvetna om den problematik som finns runt vänthallen i Älvängen.
– Tyvärr har vi haft personalproblem på fritid och vi är medvetna om att vi måste agera. Till att börja med är det viktigt att vi samordnar våra insatser. Kommunen har också ordningsvakter och fältarbetare som har i uppdrag att bevaka området. Det är viktigt att vi stöttar varandra i det här arbetet, avslutar Paula Örn.