BOHUS. Köerna ut på E45:an i Bohus är under rusningstid ett stort problem. Orsaken går att finna vid rondellen på Jordfallsbron.
– Om ett körfält reserverades för trafik från södergående E45 skulle det bli ett bättre flyt, säger Janne Thorson, tidigare pendlare på sträckan.
Rondeller byggs för att undvika trafikstockning, ändå är det precis det som ofta blir fallet i Bohus. Köerna från bron ringlar sig ofta ut i södergående trafikled på E45 och kan sträcka sig upp till motet vid Stora Viken.
– Det beror på att du inte kommer ut på bron, trots att det är dubbla körfält. Du stoppas av väjningsplikten för trafiken från Bohus och E45:an norr. Hade ett körfält varit heldraget hade vi som åker i sydlig riktning kommit ut på bron direkt. En liknande lösning finns vid en ny rondell i Kärna, säger Janne Thorson.
Det som krävs är helt enkelt lite vit vägfärg.
– Jag hade kunnat tänka mig att måla själv. Skämt å sido, jag har informerat Trafikverket om det här och det lyssnade intresserat. Nu när jag har fått hjälp att rita upp det, så får vi se vad som händer, säger Thorson från Skepplanda.
Han har också synpunkter på rampernas längd.
– Med tanke på att det inte är sällsynt med broöppning kan köbildning uppstå även när det inte är rusningstrafik, då upplevs ofta ramperna för korta och det är inte sällan som fordon blir ståendes på E45. Det känns inte bra.
Lokaltidningen har skickat över bilden till Trafikverket och inväntar nu svar.
Byggstart: september 2009
Klart: december 2012
Entreprenad: Skanska
Kostnad: 1,1 miljarder inkl järnväg, lokalvägar, bro och arbetena på E45.
Vikt: 276 000 ton
Betong: Ramper, bro, cirkulationsplats har krävt 12 000 kubik betong
Kalkcementpelare: 30 mil
Frigolit: 15 000 kubik. (En normalvilla kräver cirka 60 kubik)