Servicevägen som främst är tänkt för Trafikverket och den dubbelspåriga järnvägen är utmålad som en GC-väg (gång och cykel), men snart tillkommer bokstaven H som i häst.
– Det är riktigt. Vi kommer att införa bokstaven H så att det blir en GCH-väg längs Göta älv. Den är tillräckligt bred för att bereda plats för såväl gående, cyklister som hästförare, säger Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Jan A Pressfeldt (AD).
Den ideella föreningen Säkra Ridvägar i Ale hade mer positivt att berätta på fredagens pressträff.
– Vi ville dels visa upp våra nya lokaler som Nols Företagscenter har ställt till förfogande dels informera om att den första ridleden mellan Bohus och Nödinge snart är klar. Entreprenören bygger för fullt, säger eldsjälen Peter Tifeldt.
Grundidén är att verka för att en huvudled byggs från norr till söder i Ale. Till denna kan sedan flera lokala ridslingor kopplas. Robert Bladh är projektledare för utbyggnaden.
– Det är fantastiskt roligt när alla näsor pekar åt samma håll. Här finns ett stort engagemang hos markägare, politiker, kommunala tjänstemän och inte minst hos hästvännerna. Det kommer att leda till ett snabbt och mycket bra resultat, säger han till lokaltidningen.
Med säkra ridvägar runtom i Ale gynnas hästnäringen, menar Peter Tifeldt, som tror att detta kan generera många nya jobb.
– Ale sätts på kartan och med ridvägar kommer turister. Dessa måste ha någonstans att bo, någonstans att äta och få service. En del kommer utan häst och vill gärna hyra. Vi bygger upp en infrastruktur som inte tidigare har funnits och priserna på smågårdarna kommer att stiga på sikt. Säkra ridvägar är ett oerhört tungt argument.
Jörgen Sundén, planingenjör i Ale kommun, ser nu ett behov av att ridvägar alltid finns med i detaljplanearbetet. Genom Leader Göta älv har ett antal EU-miljoner hittat rätt.
– Det är ju mycket det här som Leader handlar om, att gynna landsbygdsutveckling, tillväxt och livskvalité, säger Thomas Sundsmyr samordnare för Leader Göta älv.