Elbilsmarknaden i Sverige har vuxit kraftigt de senaste åren. 2020 registrerades 37 nya privatägda elbilar i Ale kommun, 2022 var antalet sex gånger fler – 222 nyregistrerade elbilar. Trots det är de publika möjligheterna till att ladda elbilen lika få som innan. Visserligen har de flesta elbilsägarna möjlighet att ladda hemma – men för allmänheten finns det bara en laddstolpe i Älvängen och en på Ale Torg. Den sistnämnda har dessutom varit ur funktion den senaste tiden.
Varför tror du att det inte har byggts fler publika laddstolpar?
– Det finns säkert flera förklaringar. En tror jag är att de större kommersiella aktörerna började med att fokusera på andra områden där de helt enkelt tror sig tjäna mer pengar, säger Anders Sandeberg, vd Ale El.
På senare tid har intresset för att etablera den här typen av tjänster i kommunen däremot ökat. Samtidigt har förändringar i världsekonomin påverkat såväl nyetableringar som försäljningen av elbilar, och därmed gjort att en del saker har dragit ut på tiden. Men nu ser kommunen ut att få fler laddstolpar.
– Det kommer att komma, vi har kontakt med olika bolag som vill ansluta till elnätet och i Skepplanda kommer det att byggas en lastbilsladdning. Den kommer att vara publik och där kommer man även att kunna ladda bilen.
Det är miljöföretaget Ragn-Sells som har beviljats ett stöd på 45 miljoner kronor från Energimyndigheten för att installera publika laddstationer för tunga transporter i bland annat Skepplanda. Totalt kommer stationen ha sex högeffektsladdare som beräknas stå klara och vara tillgängliga för allmänheten senare i år.
– Det blir ganska stora effekter när man bygger sex stycken snabbladdare. En modern snabbladdare är på 150kW och uppåt. Totalt sett blir det väldigt höga effekter, så man kan inte riktigt placera dem vart som helst. Då krävs det stora investeringar i elnätet.
Förutom att aleborna inom en snar framtid ser ut att få fler möjligheter till laddning, så blir även laddningen mer effektiv. Allt som byggs idag är betydligt kraftigare än det som funnits tidigare.
– De laddare som finns i Älvängen och Nödinge var ju snabba på sin tid, menyn laddare är mycket snabbare. Utvecklingen har gått väldigt snabbt, så även om man var med tidigt så hade man behövt göra om i den investeringen för att vara relevant i dagsläget.