SKEPPLANDA. Skepplandavägens standard är allt annat än tillfredsställande ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Ale kommun är väl medvetna om problematiken och behovet av åtgärder.
Ale kommuns trafikingenjörer får med jämna mellanrum ta emot synpunkter beträffande Skepplandavägen.
– Samtalen handlar bland annat om att det saknas säkra passager och att hastigheten är alldeles för hög, förklarar trafikingenjör Katarina Lagerkvist.
Trafikverket utgår från en bristbeskrivning (trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet) i arbetet med en åtgärdsvalsstudie (ÅVS). En åtgärdsvalsstudie görs tidigt i planeringen för att skapa en helhetsbild och hitta hållbara förslag på åtgärder.
– Skepplandavägen är prioriterad. ÅVS:en ska ge åtgärdsförslag som bidrar till ett säkrare, tryggare och lugnare Skepplanda. Kommunen har inte rådighet i de beslut Trafikverket fattar, men arbetar aktivt med att belysa de brister och behov som finns längs sträckan. Kommunen ser många fördelar trafiksäkerhetsmässigt om ÅVS:en landar i att en förbifart är den bästa åtgärden. Det ger även möjlighet för orten att expandera, säger Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Henrik Fogelklou (M).
Tillskapandet av en förbifart skulle dessutom betyda att Ale kommun skulle ges möjlighet att ta över Skepplandavägen.
– Som fallet är nu så kan vi inte vidta några åtgärder, säger Katarina Lagerkvist.
Vilket tidsperspektiv pratar vi om, innan ett beslut fattas?
– Det vi behöver göra nu är att stärka motiven för en förbifart, vässa argumenten helt enkelt mot Trafikverket. Korsningspunkterna Grönnäs- och Hålandavägen finns med som en naturlig del i det arbetet. Därefter får vi avvakta och se hur ärendet landar.
Hur resonerar politiken?
– Det finns en politisk enighet om att något måste hända med Skepplandavägen, det är ingen som blundar för problemet, säger Henrik Fogelklou.
Noterbart vad det gäller Hålandavägen, där Ale kommun ännu en gång sökt bidrag hos Trafikverket för anläggande av gång- och cykelväg, så blev det ånyo ett negativt besked.
– Vi fick inga pengar beviljade den här gången, men vi kommer fortsätta söka bidrag för den sträckan, avslutar Katarina Lagerkvist.