ALVHEM. När taxigränserna för den nya kollektivtrafiken dras slår det illa mot alvhemsborna.
Eftersom närmsta hållplatsen kommer att ligga i Lilla Edets kommun blir priset för att åka till Göteborg dyrare än för resten av kommunen.
Alternativet är längre restid.
– Någonstans måste gränsen dras och här har man valt att följa kommungränserna. Det är ett politiskt beslut och det är vad vi har att förhålla oss till, sa Stefan Krafft från Västtrafik på torsdagens ortsmöte som hölls i Alvhems IK:s klubblokal.
För alvhemsbor som väljer att resa med regionaltåget till Göteborg kommer närmsta stationen att heta Lödöse Södra och ligga i Lilla Edets kommun.
Det gör att priset för att resa till Göteborg blir dyrare och skillnaden beräknas bli 300 kronor på ett månadskort. För att slippa undan extrakostnaden kan man istället välja att åka till Älvängen och ta tåget därifrån, men då blir den sammanlagda restiden längre. Dragningen av taxigränsen gynnar alltså alvhemsbor som reser till Trollhättan framför Göteborgspendlarna.
– Fyrkantigt tänk, blev reaktionen från flera av åhörarna.
Marginell skillnad
Enligt Stefan Kraffts beräkningar tar en resa från Alvhem till Göteborg i dagsläget 48 minuter med busslinje 600. Efter trafikomläggningen kommer det att ta 32 minuter om man väljer tåg från Lödöse Södra och 45 minuter från Älvängen. Här är även bussresan till stationerna inräknad.
Restiden för den som väljer att ta sig till Älvängen blir alltså nästan lika lång som i nuläget, medan alvhemsborna som åker från Lödöse Södra tjänar in en kvart.
– Jag har väckt frågan, men tyvärr kostar varje förändring en viss summa pengar, sa Stefan Krafft.
När det hade blivit dags för Kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M) och kulturchefen Michael Svensson att presentera arbetet med Vision 2025 möttes de till en början av en nitisk åhörarskara.
Bland annat ville alvhemsborna ha svar på hur den ska mynna ut i något konkret och inte bli en ”papperstiger”.
De ifrågasatte också urvalet och hur man ska nå ut till andra åldersgrupper än de som besöker ortsmötena.
Mikael Berglund förklarade:
– Vi kommer att göra uppföljningar och kvalitetsmätningar för att säkerställa att målen uppfylls. Ni är testpiloter och vi slutar inte här, tvärtom. Det är här arbetet börjar och vi kommer även att vända oss till andra forum där vi når fler ålderskategorier.
När alvhemsborna sedan fick peka ut sina guldkorn samt mindre smickrande ställen blev svaren spridda.
Området kring golfbanan, vitsippedalen, hällristningarna, idrottsklubben, Hästhagsberget och Svenssons livs fick plustecken. Minus blev det för den nya taxigränsen för kollektivtrafiken, avsaknad av avfart från nya motorvägen, rivningsfärdiga hus bredvid Svenssons livs och en grannes bristande tomtskötsel.
Älven var det flera som satte både plus och minus på. Den vackra naturen och vid vattnet ser de som något positivt men tillgängligheten kunde varit bättre.