Boende utmed Starrkärrsvägen är fortsatt bekymrade över trafiksituationen på den aktuella sträckan.
Boende utmed Starrkärrsvägen är fortsatt bekymrade över trafiksituationen på den aktuella sträckan.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2022/09/v3622-starrkarrsvagen.jpeg

”Trafikproblemen måste åtgärdas”

ÄLVÄNGEN. Boende utmed Starrkärrsvägen i Älvängen upplever fortsatt stora trafikproblem på den aktuella sträckan. Nu finns en utbredd oro att situationen kommer att försämras ytterligare framöver.
– ”Förbifart Älvängen” måste färdigställas innan nya byggprojekt inleds, säger Bo Nilsson, medlem i gruppen ”Trygg säker trafik på Starrkärrsvägen”.

Gruppen har funnits sedan 2013 och medlemmarna har sedan dess kämpat för att trafiksituationen på Starrkärrsvägen ska förbättras.

– I samband med etableringen av Kronogårdsområdet blev Starrkärrsvägen betydligt mer trafikerad av förklarliga skäl, men det är få som håller sig till hastighetsbegränsningarna och dagligen kör tung trafik vägen, berättar Bo Nilsson och fortsätter:

– Enligt kommunens egna hastighetsmätningar framgår det att årligen förekommer 1,3 miljoner oanmälda trafikbrott per år på Starrkärrsvägen, vilket är en väldigt hög siffra. Ale kommuns politiker har upprepat framfört till oss att hastighetsöverträdelser är en polisiär sak. Vi anser att problemet med 1,3 miljoner hastighetsöverträdelser på Starrkärrsvägen är polisen en för övermäktig uppgift. Trafikproblemen måste åtgärdas.

Läs också: ”Det är skrämmande siffror” 

Skanska planerar nu att satsa på att bygga ytterligare 600 bostäder vid området Starrkärr Torp. Bo Nilsson och resten av medlemmarna är bekymrade.

– Området Starrkärr Torps trafik kan komma att belasta Starrkärrsvägen om man inte först har en färdigställd förbifart Älvängen. Rätt byggordning av projekten är därför av högsta prioritering. Förbifart Älvängen först, sedan bygga bostäder, säger Bo Nilsson.

Han fortsätter:

– Planer på ”Förbifart Älvängen” löser inte omgående Starrkärrsvägen extrema trafiksituation. Det kommer förmodligen ta många år innan förbifarten är klar.

Bo menar också att kommunen bör ta över ansvaret för vägen från Trafikverket.

– Vi rekommenderar att Ale kommun omgående inleder nya förhandlingar med Trafikverket om ett övertagande av vägansvaret. Ale kommun har tidigare erbjudits att ta över vägsträckan. Ombyggnad kan då ske till kommunal vägstandard med heltäckande gång- och cykelbana samt hastighetsreglerade åtgärder likt de som finns i området Kronogården. Det egna valet av rätt parti och politiker i kommunvalet den 11 september är viktigt för att vi ska få till bättre trafik och bomiljö, avslutar Bo.

Henrik Fogelklou (M), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden:

– Kommunen har varit tydliga med att det är Trafikverket som är väghållare och de åtgärder som har genomförts under åren är sanktionerade av dem. Jag tycker att vi har varit transparenta i den här frågan kring att det finns en problematik i att det är Trafikverket som ansvarar för sträckan.

Är det möjligt att kommunen tar över som väghållare?

– Möjligt är det, men det kostar pengar att sköta driften och det är inte alldeles enkelt eftersom det finns fler vägar i kommunen som Trafikverket ansvarar för med liknande problematik som på Starrkärrsvägen, exempelvis Göteborgsvägen i Surte och Norra Kilandavägen i Nödinge.

De boende är oroliga för att ännu mer byggtrafik kommer att köra på Starrkärrsvägen framöver, går det att hänvisa dem till andra vägar?

– Det är alldeles för tidigt att svara på den frågan. Framtida byggnationer ligger långt fram i tiden, först ska detaljplanerna ha vunnit laga kraft och det kan dröja flera år innan byggnationerna drar igång. Vi kommer självklart att vara med och försöka påverka att det blir så få störningar som möjligt.

Läs också: ”Rädd att jag ska bli påkörd”

Mer från samhälle

”Det finns en enorm potential i bolaget”

Fredrik Johansson är sedan i våras ny styrelseordförande i Alebyggen.…

Aleborna tycker till om tryggheten

På tisdagseftermiddagen befann sig en delegation från lokalpolisområde Kungälv/Ale och…

Situationen i Nödinge har avsevärt förbättrats

2015 blev Kungälv/Ale ett gemensamt lokalpolisområde. Tidigt identifierades att området…

”Man ska se att man har kommit till Ale”

”Låt det synas när man kommit till Ale”, så lyder…

Senaste nytt

SBTK klara för trean

Tre poäng krävdes för Skepplanda BTK i lördagens bortamatch mot…

Bil och älg i kollision

ALAFORS. Vid 06:45-tiden på lördagsmorgonen krockade en bil med en…

Kocevski segerskytt för Ahlafors IF

Ahlafors tog sin sjunde seger för året och tog sig…

Mycket kul i Medborgarhuset

Medborgarhuset i Alafors utgör platsen för de olika typer av…

SBTK kan säkra seriesegern

Skepplanda BTK har 41 inspelade poäng och leder division 4…

Andreas satsar på roadracing

Fordon med två hjul har alltid intresserat Andreas Kumpumäki och…

Ny ”måste-match” för AIF ikväll

Ettan södra går in i ett avgörande skede. Ahlafors IF…

Musikläraren släpper nytt

Kalle Carlsson kommer från ett musikaliskt hem och i tidig…

Uppskattad frukost på Da Vinciskolan

Förra året vann fem skolor gratis frukost under tre veckor.…

Han är Surtes nye ordförande

Som liten pojk följde Fredrik Gerlin Surtes storhetstid i bandy.…

”Min son vill inte vara där”

Föräldern, som vill vara anonym, berättar att sonen tidigare gick…

Svårt att rekrytera till fritidshemmen

Under hösten 2021 förbättrades personaltätheten på fritidshemmen tillfälligt i Ale,…

Lärarbrist: ”Kommer inte att räcka”

I Ales kommunala förskolor går det, enligt den senaste statistiken…