ALVHEM. Trafikverkets bygglovsansökan för ett bullerskydd av trä i Alvhem fick avslag.
Det har nu överklagats till Länsstyrelsen, men bygget är redan igång.
– I folkmun kallas det ”svartbygge”, olovlig byggnation helt enkelt, säger bygglovhandläggare Signe Wirdby.
Trafikverket och Ale kommun är på kollisionskurs när det gäller de återstående bullerskydden norr om Älvängen. Två bygglovsansökningar om att få bygga bullerskydd av trä istället för glas har avslagits i Samhällsbyggnadsnämnden.
– I vårt gestaltningsprogram och tidigare överenskommelser med Trafikverket har vi varit tydliga med att våra tätorter inte får gömmas bakom plank. Ale ska vara en öppen och inbjudande kommun, ändå försöker Trafikverket plötsligt ändra på det utförandet. Jag kan bara se att det har med pengar att göra, men det duger inte. Vi har stöd för vår uppfattning och är helt politiskt överens i Ale om att bullerskydden ska vara av glas. Att Trafikverket sedan nonchalerar vårt beslut och bygger utan lov är ett sällan skådat maktmissbruk som vi kommer att bestraffa med vitesförelägganden enligt Plan- och bygglagen, ryter Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Jan A Pressfeldt (AD).
Trafikverket har utan beviljade bygglov rest bullerskydd i såväl Grönnäs som Alvhem. Projektledare Erik Lööv är medveten om vad som har skett och vilka konsekvenserna kan bli.
– Vi har i uppdrag att bygga ut E45 och i vår arbetsplan för sträckan förbi Alvhem har vi angivit ett bullerskydd av trä som Ale kommun inte tidigare har haft några synpunkter på. Det var därför mycket förvånande att vi inte beviljades bygglov och vi har överklagat beslutet till Länsstyrelsen där vi tror att vi kommer att få stöd för vår uppfattning. För att vinna tid och spara pengar valde vi att starta byggnationen. Det blir betydligt dyrare och svårare att i efterhand upprätta ett bullerskydd. Vi ser det också som vår skyldighet gentemot invånarna i Alvhem att begränsa E45:ans påverkan, säger Erik Lööv till Alekuriren.
Enligt Trafikverket är Alvhem av landsbygdskaraktär, vilket motiverar rätten att sätta upp ett bullerskydd av trä.
– Förbi Nol, Älvängen och Nödinge som är av mer stadsbyggnadskaraktär är det självklart med glas, men det är en klart dyrare investeringskostnad och även driften har ju visat sig vara dyr, påpekar Erik Lööv.
På samhällbyggnadskontoret i Ale är Trafikverkets agerande förvånande.
– De bygger utan bygglov och har inte heller fått något startbesked. Vi kommer att ha ett möte i arbetsutskottet för att diskutera hur vi går vidare. Vi har Plan- och bygglagen i ryggen, meddelar Signe Wirdby som bekräftar att det saknas bygglov för bullerskydden i såväl Alvhem som Grönnäs.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Jan A Pressfeldt är inte nådig i sin kritik.
– Det kommer att få konsekvenser. De är hänsynslösa mot våra demokratiska regler och hånar alvhemsborna. Ingen vill väl bo bakom ett träplank? För ortens näringsidkare är det också förödande. Det är deras intressen vi har försökt försvara, men Trafikverket tror tydligen att de har en egen lagbok. Att de skulle vinna gehör hos Länsstyrelsen är ju löjligt. Där har vi vunnit tidigare och det kommer vi att göra igen, säger Pressfeldt.