Trots en kylslagen kväll, på mars månads sista dag, så var det många mötte upp utanför kommunhuset som utgjorde samlingsplatsen för trygghetsvandringen. Bland deltagarna fanns personer från den lokala BRÅ-gruppen, som består av representanter från olika kommunala verksamheter men även polis och företrädare från Alebyggen. Medverkade gjorde även politiker, nattvandrare, Västtrafiks trygghetsvärd, väktare från Securitas, föreningsrepresentanter och privatpersoner.
– Det är tillsammans som vi kan åstadkomma förbättringar i lokalsamhället. Målet för oss inom BRÅ är ökad trygghet, minskad brottslighet och stärkt förtroende för polis och kommun, säger Dzemal Sabovic.
Deltagarna delades in i fem grupper som tillryggalade olika områden i de centrala delarna av Nödinge. Anteckningar gjordes för att konstatera fördelar och brister i omgivningen.
– Den samlade bilden är att det är rent och snyggt på många platser, inte så mycket klotter. Mycket kom att handla om belysning och växtlighet där åtgärder behöver till. Fördelen är att de som äger frågorna på respektive ställe finns med en sådan här kväll, säger kommunpolis Jessica Ask.
Efter en gemensam fika och dialogutbyte fortsatte sedan vandringen. Securitas och Västtrafiks medarbetare befann sig vid pendelstationen.
– Vi har inte mycket häng inne på stationen, däremot finns en grupp personer med missbruksproblem som uppehåller sig i dess anslutning. Ofta brukar de lämna området när vi säger till.
– I de fall vi upptäcker någon form av skadegörelse försöker vi få det åtgärdat så snabbt som möjligt.
Sergej Gurjanov är trygghetsvärd på Västtrafik. Han åker Alependeln relativt ofta.
– Vi arbetar förebyggande, relationsbyggande och gränssättande.
Johan Nordin (S) är förste vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden. Han beskrev vandringen som en lärorik upplevelse.
– Det blir så påtagligt att vi måste ha tryggheten med som en aspekt från början i all samhällsplanering. Jag tycker också att vi jobbar aktivt med det idag. För att skapa trygghet på orten, som i det här fallet Nödinge, så måste stråken från kollektivtrafiken till bostäderna upplevas som trygga, annars kan vi inte vara nöjda.