Kalle Mattsson, platschef på Svevia, och Mats Granath, projektledare på Trafikverket, tackar för sig och kan konstatera att Älvängen centrum har blivit både grönare och skönare att vistas i för de som går, cyklar och kör bil.
Kalle Mattsson, platschef på Svevia, och Mats Granath, projektledare på Trafikverket, tackar för sig och kan konstatera att Älvängen centrum har blivit både grönare och skönare att vistas i för de som går, cyklar och kör bil.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2012/10/v-40-Väg-Älvängen-1.jpg

Uppdraget i Älvängen slutfört

ÄLVÄNGEN. Älvängens centrum har fått ett till stora delar nytt utseende. Projektet är nu avslutat, däremot fortsätter arbetet ute på E45 och vid stationsområdet. – Samhällsbilden har förändrats till det bättre, anser Kalle Mattsson, platschef på Svevia.

ÄLVÄNGEN. Älvängens centrum har fått ett till stora delar nytt utseende.
Projektet är nu avslutat, däremot fortsätter arbetet ute på E45 och vid stationsområdet.
– Samhällsbilden har förändrats till det bättre, anser Kalle Mattsson, platschef på Svevia.

I januari förra året fick Svevia uppdraget att göra en miljöprioriterad lokalväg genom Älvängen. I entreprenaden ingick också att iordningställa en ny pendelparkering vid Resecentrum, ny parkering framför Beijers samt anslutande vägar till det nya resecentret. Samtidigt skulle Ale kommun passa på att bygga nya vattenledningar på den aktuella sträckan.
– Det har skett en samfinansiering för projektet mellan Trafikverket, Ale kommun och Västtrafik, berättar Mats Granath, Trafikverkets projektledare i Älvängen.

Svevia, som har ansvarat för ombyggnaden av Göteborgsvägen, fick inledningsvis mycket kritik från berörda näringsidkare för att arbetet drog ut på tiden, att tillgängligheten begränsades och inte minst uttrycktes missnöje över parkeringsfickornas utformning. Att fickorna inte byggdes tillräckligt breda helt enkelt.
– Svevia har följt de riktlinjer som finns för projektet. Vi hade en begränsad bredd att förhålla oss till med cykelbana, parkeringar och gångstråk på båda sidor. Jag vill påstå att nio av tio bilar står bra parkerade. Parkeringsfickorna är två meter breda och har fasade kantlinjer, säger Mats Granath.

Du tycker således inte att kritiken är befogad?
– Så här i efterhand kan man tycka att vi kunde tagit mer av gångstråket. I projekteringsläget såg vi dock detta som den bästa lösningen och att göra om arbetet när vi väl kommit igång hade blivit alldeles för kostsamt, säger Mats Granath.

Kalle Mattsson och Mats Granath tror att det handlar om en anpassning, såväl för affärsinnehavare som för trafikanter.
– Det har inte blivit färre parkeringsplatser i centrala Älvängen, däremot är de lite mer utspridda än tidigare. Jag är övertygad om att Älvängen som samhälle kommer att bli riktigt bra när allting är färdigt. Det tar lite tid innan allting sjunker in, säger Kalle Mattsson som tycker att kontakten med näringsidkare och allmänhet fungerat bra.
– Vi har hela tiden varit noga med att få ut information till handlarna när saker har uppstått. Tyvärr hade vi oturen att få tre olika läckage på vattenledningen och fick gräva upp på platser där vi redan gjort färdigt. Vi har full förståelse för den frustration som vissa affärsinnehavare upplevde då, men vi har hela tiden haft en övertygelse om att det skulle bli en bra slutprodukt, säger Kalle Mattsson.

Vad menas med miljöprioriterad lokalväg?
– Det innebär bland annat att centrum har försetts med upphöjda övergångsställen. Vi har ökat säkerheten för de som går, cyklar och kör bil. Göteborgsvägen genom centrum upplevs inte längre som någon ”motorväg”. Det har dessutom blivit ett grönare centrum med träd och planteringar, säger Kalle Mattsson.

Du anser att projektet är väl investerade pengar?
– Ja, för att göra gamla samhällen mer moderna. Det tror jag att alla kommer att inse om några år. Det är viktigt att göra något åt landsbygdernas tätorter för deras fortsatta utveckling.

I veckan skedde slutbesiktning av projektet och kvarstår gör bara vissa kompletteringsarbeten.
– Vi vill tacka aleborna för den här tiden. Det har varit 21 intensiva månader, ett projekt med många olika delar, avslutar Kalle Mattsson och Mats Granath.

Mer från samhälle

”Det finns en osäkerhet på bostadsmarknaden”

Enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik går prisutveckling fortsatt upp i…

Byggnationen dröjer på Gustavas Plats

Serneke, då under namnet SEFA AB, vann redan 2012 Ale…

”Trafikproblemen måste åtgärdas”

Gruppen har funnits sedan 2013 och medlemmarna har sedan dess…

Investeringsstödet gjorde bygget möjligt

Det var ord som klingade ljuvligt i öronen på Socialdemokraterna.…

Senaste nytt

Nolbo bakom ny gin

Niklas Wallström har en förkärlek till goda drycker. Som ordförande…

Alaforsbon Margaretha talade inför FN

Den omfattande studien ”Peoples Climate Vote” innehåller svar från 1,2…

Svenstorps förskola gör det tillsammans

I mars 2020 bröt coronapandemin ut i Sverige. Samtidigt slogs…

Ny ungdomspastor i Älvängen

Sixten Widholm, 25, är uppväxt i de småländska skogarna, närmare…

De kan bli ”årets spelare”

Varje år sedan 2003 utser spelbolaget Unibet, genom Unibet 2:an,…

Nytt styre i Lilla Edet

Det blir ett nytt politiskt styre i Lilla Edets kommun…

Polisen ber om hjälp: ”Har ni sett något?”

Det var vid tretiden under natten till måndag som polisen…

Ett politiskt engagemang som aldrig avtar

Elaine Björkman är, som hon själv uttrycker det, född socialdemokrat.…

Så många bullar sålde butikerna

Kanelbullens dag har firats den 4 oktober sedan 1999, när…

”Surte då och nu” på Glasbruksmuseet

När lokaltidningen kommer på besök råder det febril aktivitet. Fotografier…

Varning för bedragare

En av Ale Els kunder råkade i förra veckan ut…

Färre kryssade i årets val – bara män i toppen

24 262 personer var röstbrättigade i årets val. Av dessa…

Festligt 10-årsjubileum på Backavik

Ballonger i taket, fint dukade bord och en stämning som…