Jordfallsbron blir nästa stora utmaning i infrastruktursprojektet. Trafiken kommer att läggas om och mer detaljerad information kommer på BanaVäg i Västs hemsida i början av september.
Jordfallsbron blir nästa stora utmaning i infrastruktursprojektet. Trafiken kommer att läggas om och mer detaljerad information kommer på BanaVäg i Västs hemsida i början av september.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2011/08/v-33-Bana-Väg-i-Väst-1.jpg

Vägprojektet rullar på som planerat

NOL. Infrastruktursutbyggnaden genom Ale har flutit på som planerat under sommaren. Det tio veckor långa trafikavbrottet på järnvägen lider mot sitt slut och från och med måndagen den 22 augusti ska tågtrafiken fungera som vanligt igen. – Vi uppskattar verkligen det tålamod som allmänheten visar, säger Bo Larsson, projektchef på BanaVäg i Väst.

Arbetet med nya E45 och dubbelspår genom Ale har inte pausat under högsommaren – tvärtom. När järnvägen varit avstängd för tågtrafik har det jobbats intensivt för att få de olika delmomenten att harmonera och fungera.

– Vi ligger väl framme. Det som händer just nu är att signal- och säkerhetssystem testas, bland annat gentemot driftledningscentralen i Göteborg. Det är orsaken till att trafiken inte släpps på med detsamma trots att byggnationen är klar, säger Bo Larsson.

Under juli färdigställdes trafikplatsen i Alafors vilket innebär att E45 från Nol till Älvängen syd är klar. Nästa stora utmaning i projektet blir arbetet med Jordfallsbron i Bohus och den trafikomläggning som det medför.

– Av olika orsaker har vi tvingats ändra utbyggnadsordningen, bland annat på grund av ökad omfattning av grundläggning. Samarbetet med vår entreprenör fungerar dock ypperligt, konstaterar Bo Larsson och fortsätter:

– Vi kommer att lägga om trafiken till Jordfallsbron. Mer detaljerad information, med kartor och så vidare, kommer att presenteras på BanaVäg i Västs hemsida i början av september. Där kommer man att kunna se hur trafikföringen är tänkt att fungera.

Håller ni tidsplanen för projektet?

– Ja, som det ser ut nu så gör vi det. Det är december 2012 som är slutmålet. Det som innebär en risk är att vi inte fått till arbetsplanen norr om Älvängen i den takt som planerat och vi ser en kritisk linje för E45 på sträckan Torpa-Stenröset, där det inte får bli några störningar.

Är det något i projektet som bekymrar dig för tillfället?

– Det skulle vara de upprepade kopparstölderna. Resenärerna drabbas när det uppstår signalfel och det är bara en tidsfråga innan det händer en allvarlig olycka när människor rör sig inne på trafikerat område. Sedan finns det ytterligare ett par aspekter, stölderna genererar störningar i produktionen plus att det medför ökade kostnader. Ta bara ronderingen i sommar till exempel, som har kostat miljontals kronor.

Finns det någon del i projektet som hittills inte har fungerat som förväntat?

– Vi har försökt att jobba tillsammans med Västtrafik för att i möjligaste mån minska störnigarna för linjebussarna, där det varit indragna hållplatser och så vidare. Här ser vi att vi har en stor utvecklingspotential i framtiden. Trafiksituationen i Älvängen centrum och i Surte är inte riktigt bra.

Något annat nytt att rapportera?

– Det skulle vara att vi ändrar glastyp i bullerskyddet längs med E45. I fortsättningen kommer vi att använda oss av ett laminerat härdat glas som är okrossbart. Slutligen kan konstateras att vi nu har kommit igång med produktionen av trafikplats Stora Viken, som Ale kommun finansierar.

Du har haft fyra veckors semester. Hur var ledigheten?

– Semestern var skön och efterlängtad som alltid. Jag har fiskat i Härjedalen och varit en sväng nere i Kroatien. Det finns dock en massa människor som har arbetat hela sommaren för att få projektet att fungera enligt plan. Nu har de en välbehövlig semester att se fram emot, avslutar Bo Larsson.

Mer från samhälle

P-vakter som skapar trygghet

Ipatrol är det lokala bevakningsföretaget med ronderande bilar nattetid i…

”Det är mycket allvarligt”

Förstärkningsläget innebär att regionen får beordra in personal samt flytta…

Förebyggande arbete i lokalt BRÅ

Gatuingenjör Tobbe Engström har fått ta över stafettpinnen som samordnare…

De ställer upp för integrationen

En gång i veckan gästar en grupp alebor eleverna på…

Senaste nytt

Inga planer på en ny simhall

Det anrika badhuset i Lila Edet invigdes redan 1935 men…

Extra ljus på brott i nära relation

Lokaltidningen träffar Daniel Norlander och Jessica Ask, kommunpolis i Ale,…

Evenemang för motorburen ungdom

Lördagen den 4 februari bjuds allmänheten in till parkeringsplatsen utanför…

P-vakter som skapar trygghet

Ipatrol är det lokala bevakningsföretaget med ronderande bilar nattetid i…

Lista: Vanligaste brotten i Ale

Under 2022 minskade polisanmälningarna i Sverige med två procent, jämfört…

Allvarligt skadeläge efter olyckan

Det var vid 19.20-tiden under lördagskvällen i närheten av Skepplanda,…

Laddinfrastrukturplan antagen i Lilla Edet

– Det känns fantastiskt att den laddinfrastrukturplan Centerpartiet drivit på…

Frukostmöte arrangeras hos Dreampadel

Det pratas om en padeldöd i Sverige. Den senaste tiden…

Lödöses varvshistoria dokumenterad

Filmskaparen Anders Lundin, som driver Bohusföretaget Lightray, dokumenterar en tid…

Hjärtums fotbollshjärta har stannat

Det var i juni som lokaltidningen besökte natursköna Billerödsvallen då…

Här läser eleverna som aldrig förr

”Den stora läsutmaningen” av Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur och Kultur…

Nock varslar anställda

Det har varit tätt med rapporteringen från Nock Massiva Trähus…

Friades från taxirån – vill ha ersättning

Mannen, som är i 25-årsåldern, stod åtalad misstänkt för att…