Jordfallsbron blir nästa stora utmaning i infrastruktursprojektet. Trafiken kommer att läggas om och mer detaljerad information kommer på BanaVäg i Västs hemsida i början av september.
Jordfallsbron blir nästa stora utmaning i infrastruktursprojektet. Trafiken kommer att läggas om och mer detaljerad information kommer på BanaVäg i Västs hemsida i början av september.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2011/08/v-33-Bana-Väg-i-Väst-1.jpg

Vägprojektet rullar på som planerat

NOL. Infrastruktursutbyggnaden genom Ale har flutit på som planerat under sommaren. Det tio veckor långa trafikavbrottet på järnvägen lider mot sitt slut och från och med måndagen den 22 augusti ska tågtrafiken fungera som vanligt igen. – Vi uppskattar verkligen det tålamod som allmänheten visar, säger Bo Larsson, projektchef på BanaVäg i Väst.

Arbetet med nya E45 och dubbelspår genom Ale har inte pausat under högsommaren – tvärtom. När järnvägen varit avstängd för tågtrafik har det jobbats intensivt för att få de olika delmomenten att harmonera och fungera.

– Vi ligger väl framme. Det som händer just nu är att signal- och säkerhetssystem testas, bland annat gentemot driftledningscentralen i Göteborg. Det är orsaken till att trafiken inte släpps på med detsamma trots att byggnationen är klar, säger Bo Larsson.

Under juli färdigställdes trafikplatsen i Alafors vilket innebär att E45 från Nol till Älvängen syd är klar. Nästa stora utmaning i projektet blir arbetet med Jordfallsbron i Bohus och den trafikomläggning som det medför.

– Av olika orsaker har vi tvingats ändra utbyggnadsordningen, bland annat på grund av ökad omfattning av grundläggning. Samarbetet med vår entreprenör fungerar dock ypperligt, konstaterar Bo Larsson och fortsätter:

– Vi kommer att lägga om trafiken till Jordfallsbron. Mer detaljerad information, med kartor och så vidare, kommer att presenteras på BanaVäg i Västs hemsida i början av september. Där kommer man att kunna se hur trafikföringen är tänkt att fungera.

Håller ni tidsplanen för projektet?

– Ja, som det ser ut nu så gör vi det. Det är december 2012 som är slutmålet. Det som innebär en risk är att vi inte fått till arbetsplanen norr om Älvängen i den takt som planerat och vi ser en kritisk linje för E45 på sträckan Torpa-Stenröset, där det inte får bli några störningar.

Är det något i projektet som bekymrar dig för tillfället?

– Det skulle vara de upprepade kopparstölderna. Resenärerna drabbas när det uppstår signalfel och det är bara en tidsfråga innan det händer en allvarlig olycka när människor rör sig inne på trafikerat område. Sedan finns det ytterligare ett par aspekter, stölderna genererar störningar i produktionen plus att det medför ökade kostnader. Ta bara ronderingen i sommar till exempel, som har kostat miljontals kronor.

Finns det någon del i projektet som hittills inte har fungerat som förväntat?

– Vi har försökt att jobba tillsammans med Västtrafik för att i möjligaste mån minska störnigarna för linjebussarna, där det varit indragna hållplatser och så vidare. Här ser vi att vi har en stor utvecklingspotential i framtiden. Trafiksituationen i Älvängen centrum och i Surte är inte riktigt bra.

Något annat nytt att rapportera?

– Det skulle vara att vi ändrar glastyp i bullerskyddet längs med E45. I fortsättningen kommer vi att använda oss av ett laminerat härdat glas som är okrossbart. Slutligen kan konstateras att vi nu har kommit igång med produktionen av trafikplats Stora Viken, som Ale kommun finansierar.

Du har haft fyra veckors semester. Hur var ledigheten?

– Semestern var skön och efterlängtad som alltid. Jag har fiskat i Härjedalen och varit en sväng nere i Kroatien. Det finns dock en massa människor som har arbetat hela sommaren för att få projektet att fungera enligt plan. Nu har de en välbehövlig semester att se fram emot, avslutar Bo Larsson.

Mer från samhälle

”Det finns en osäkerhet på bostadsmarknaden”

Enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik går prisutveckling fortsatt upp i…

Byggnationen dröjer på Gustavas Plats

Serneke, då under namnet SEFA AB, vann redan 2012 Ale…

”Trafikproblemen måste åtgärdas”

Gruppen har funnits sedan 2013 och medlemmarna har sedan dess…

Investeringsstödet gjorde bygget möjligt

Det var ord som klingade ljuvligt i öronen på Socialdemokraterna.…

Senaste nytt

Nu lämnar Stefan Brandt vd-posten

Stefan Brandts avsked innebär också slutet på en lång yrkesbana…

Upp för Ale och ner för Lilla Edet

På onsdagen släpptes resultatet i Svenskt Näringslivs årliga ranking av…

Polis har skjutit beväpnad man

Strax före klockan sex på onsdagsmorgonen larmades polisen till en…

Skår drar sig ur seriesystemet 

Årets innebandysäsong i division 4 skulle på söndag inledas med…

Par blir av med 21 hundar

Det var efter en anmälan som Länsstyrelsen, i slutet av…

Trialtävling i Surte

Första start äger rum klockan 10.00 och det är flera…

Invigning av Älvbarnens familjecentral

På familjecentralen finns flera olika yrkeskategorier samlade för att på…

Centerpartiet går i opposition

Efter att valresultatet som innebar att Centerpartiet i Ale fick…

Nya tider!

Efter valet 2018 fanns ingen tydlig majoritet. Moderaterna lyckades i…

Äppelfest på Tösslandagården

Hösten är den tid på året då äpplen av alla…

Moderaterna slutförhandlar

Den 17 oktober sammanträder nyvalda Ale kommunfullmäktige och då måste…

Efterlängtad återstart av Kilanda marknad

Kilanda marknad bär på en stolt historia. I ungefär 30…

Premiärförlust för Ale Handboll

Almir Suljevic, 32, har meriter från Sveriges bästa handbollsliga. Här…