NÖDINGE. Hur bemöter man föräldrar till barn och ungdomar med funktionshinder?
Det är en av frågorna som habiliteringspersonal i Ale arbetar med inom det regionala projektet Gro.
Syftet med kompetensutvecklingen är att göra hållbara förändringar och att kunskapen sedan ska kunna fortsätta växa inom verksamheterna.
Göteborgsregionen – GR är projektägare för Gro, som beviljats medel av Europeiska socialfonden – ESF.
Projektet riktar sig till personal som är anställd inom funktionshinderenheten i sex olika kommuner, däribland Ale.
Till korttidshemmet i Nödinge kommer barn med olika typer av funktionsnedsättningar. En del stannar bara över dagen, en del över en helg och några lite längre, men det är inget boende utan mer ett aktivitetshus.
Det finns plats för 13 barn att vistas där samtidigt och de som sover över får ett eget rum för natten.
– Vi försöker skapa en miljö som är så lik hemmet som möjligt, berättar Andreas Helgé, som arbetar som habiliteringspersonal, när han och arbetskamraten Catrin Weiefors visar runt i lokalerna.
Varmt röda sängöverkast, matchande ljusslinga på väggen och hemtrevliga tavlor möter besökarna i ett av rummen. Bakom en annan dörr går såväl väggar som mattor, täcken och kuddar helt i vitt.
– Vitt har en lugnande effekt och här kan man vara och ta det lugnt en stund, säger Catrin.
Hon är en av personalen som nyligen, genom Gro-projektet, genomgått en 7,5-poängskurs på Göteborgs universitet i professionellt bemötande av anhöriga till barn med funktionshinder.
I samarbete med övriga kommuner gjorde de bland annat grupparbeten och utbytte erfarenheter.
– En idé som andra tog från oss var lapparna ”hjälp oss att bli bättre” där anhöriga kan skicka in synpunkter, anonymt om man vill, säger Catrin.
Tanken bakom GRo är egentligen precis som det låter: att verksamheter, genom kompetensutveckling för personalen, ska få näring till att kunna gro vidare, även efter att de aktiva momenten är avslutade.
Christine Melandersson tog chansen att genom en kurs utbilda sig till så kallad observatör. Som observatör besöker man andra verksamheter för att som utomstående kunna notera hur vanorna ser ut.
– Man får ett uppdrag från personalgruppen man besöker, det kan till exempel vara att titta på hur barnen och ungdomarna använder datorer. Jag ska få personalen att se sig själva genom andras ögon så att de själva kan hitta lösningar.
Några i personalen har även gått kurser i att hålla studiecirklar och dessutom har Ale kommun genom projektet tillhandahållit 20 surfplattor som underlättar i arbetet med barn och ungdomar.
Skriva dokument
GRo handlar till stor del om att få perspektiv, både genom att titta på det man själv gör och genom att låta sig inspireras av andra.
I mitten av mars åker Camilla Ahlstedt, tillsammans med fem andra från Ale kommun, till Recanati i Italien för att bland annat besöka ett rehabiliteringscentrum för dövblinda med tilläggsfunktionshinder.
– Det ska bli intressant eftersom de jobbar på ett annat sätt. Där är det mycket mer volontärer till exempel.
Monica Löfgren, enhetschef på funktionshinderenheten, menar att man kommer att ta med sig mycket erfarenheter från projektet som sträcker sig över sammanlagt två år.
– Vid projektets slut ska vi ha skrivit ett dokument om hur vi vill jobba, något som vi tillsammans har kommit fram till.