LÖDÖSE. En smällkall vinterdag.
Då passade Centerpartiets företrädare i Lilla Edet på att bjuda in sina partikamrater från Västra Götalandsregionen till Lödöse Södra station – en station som fortfarande saknar vänthall.
– En dag som denna är det lätt att förstå varför ni kämpar så hårt för att få en vänthall till Lödöse, säger Roland Karlsson, ledamot i kollektivtrafiknämnden.
Drygt fem år har gått sedan Lödöse Södra station invigdes. Lika länge har diskussionerna om en vänthall funnits på agendan.
– Det var tack vare ett politiskt lobbyarbete som stationen i Lödöse blev till, den hade Västtrafik inte med i sin planering. Jag var kommunalråd på den tiden det begav sig. I en minnesanteckning från september 2010 står skrivet om en utfästelse från Västtrafik att den dag då antalet resande i Lödöse passerat 800 personer om dagen, så skulle det beslutas om en vänthall. Vi har med råge överstigit den siffran för längesedan, men vi förvägras alltjämt en fullvärdig station, säger Bjarne Färjhage.
Ulf Eriksson är förste vice ordförande i regionutvecklingsnämnden. Han förstår den frustration som de lokala centerpartisterna ger uttryck för.
– Jättebra att vi fick komma hit och uppleva den verklighet som råder för resenärerna här. Behovet av en vänthall är stor och det krävs samtidigt en anpassning för funktionshindrade.
Delegationen tog tåget från Lödöse till Älvängen station där det finns den typ av vänthall som Lilla Edets C-politiker förespråkar.
– Nu är det dags att något händer. Vi tycker att den politiska majoriteten inte agerar tillräckligt i denna så angelägna fråga. När man inte får gehör hos Västtrafik gäller det att lyfta frågan till nästa nivå, säger oppositionsrådet Julia Färjhage.
– Ska kommunen fortsätta utvecklas och vi ska få folk att flytta hit gäller det att ha en bra helhetslösning för kollektivtrafiken. Tyvärr är vi inte framme där ännu.
Onsdagens upprop avslutades med ett möte med allmänheten om hur kollektivtrafiken kan utvecklas i Lilla Edets kommun.