ALAFORS. Ahlafors Fria Skola har ett meritvärde som ingen annan skola i Ale kommun är i närheten av.
Det visar Skolverkets statistik som presenterades i förra veckan.
Pedagogiskt ledarskap lyfts fram som en tydlig framgångsfaktor av Ahlafors Fria Skolas rektor, Ingvald Lindström.
Behörighet och meritvärden för samtliga landets skolor har nu offentliggjorts av Skolverket. För Ahlafors Fria Skola är det en trevlig läsning. 243,6 placerar dem på 20-bästalistan i Västsverige. I Ale kommun är gapet till övriga skolor anmärkningsvärt stort.
– Jag kan bara uttala mig om den verksamhet som vi bedriver. Det finns flera orsaker till det goda resultatet. Framförallt har vi en väldigt engagerad personalgrupp. Vi har elever som vill något med sin skolgång, de har gjort ett aktivt val att gå på den här skolan, säger Ingvald Lindström.
Se eleven
– Många föreläsare pratar om betydelsen av att se eleven. Det är lätt att prata om, men vi har gjort verklighet av det. Det är inte för inte som vi står vid busshållsplatsen och hälsar eleverna välkomna på morgonen. Skolans familjära situation, det faktum att vi har små utbildningsgrupper och skolans småskalighet är också något som spelar in. Allt detta sammantaget skapar trygghet för eleverna, som i sin tur ger studiero. Som ett led i trygghetspaketet kan nämnas att vi inte tar in några externa vikarier. Vi löser det internt, så att barnen känner igen de pedagoger som tillfälligt behöver undervisa i klassen, berättar Lindström.
Ingvald Lindström vet att många av hans rektorskollegor i de kommunala skolorna är hårt belastade med administrativa uppgifter och diverse sammanträden. På Ahlafors Fria Skola är arbetsordningen en annan.
– Allt pappersarbete sköter Thore Skånberg med bravur. Det är för att jag inte ska hamna bakom skrivbordet utan kunna vara en pedagogisk ledare för såväl personal som elever. Vi har valt en sådan organisation på Ahlafors Fria Skola och så kommer det att förbli så länge jag är rektor, säger Lindström.
– Den enda administration som vilar på mig är betygsinskrivningen. Jag kan nästa alla elevers betyg. Under jullovet förbereder jag mig för ett framtidssamtal med varje barn. Jag brukar prata med eleven om vilken utbildning hon eller han vill söka till efter grundskolan, i vilka ämnen eleven har ambitionen att höja sig i och så vidare. Återigen, det handlar om att se varje individ.
Om någon elev funderar på att byta till Ahlafors Fria Skola är det lättare sagt än gjort. Kölistan rymmer 800 barn.
– För 2017 har vi redan över 20 barn inskrivna som vill börja hos oss. Det är en angenäm situation, avslutar Thore Skånberg.